Brew Dog, 77 lager


Julafton, julmat, släkt och vänner och barn. Inte det naturligaste tillfället för en härlig mörk och smakrik Imperial Stout. Men en lager kanske? Visst!

Jag hade ansvaret för ölimköpen till julbordet och mellan de snällare varianterna varvade jag in lite spets. Till exempel Skotska Brew Dogs 77 lager.

Jag har inte skaffat mig något riktigt ölvokabulär ännu så jag lånar ett par rader från ”Stopet.se” (se även länk till höger). Han säger bland annat:

Trots att jag sällan dricker lager så köpte jag hem några stycken och måste säga att ölet kanske inte var särskilt spännande men det smakar bra. Kanske för att ölet mer för tankarna till en snällt kolsyrad lite blommig ale. Inte heller var den i närheten av samma beska som t ex BrewDog Punk IPA utan hade istället en lätt fyllighet utan att för den skull bli för söt.

Detta är en lager som inte behöver serveras nära nollgradigt för att vara god. Fantastiskt!

Är man ute efter en typisk pilsner är inte detta öl förstavalet – eller kanske ens ett möjligt val. Vill man ha ett öl som står ut i alla kanter (vilket är lätt att förvänta sig av BrewDog) är inte heller detta ett bra val. Vill man istället ha en god öl som accenturerar maten istället för att ta över smaklökarna så är 77 lager dock ett riktigt bra val. Det fungerar faktiskt även som ett ensamöl man dricker i lugn och ro då det ju faktiskt tål att bli lite varmare än en traditionell pilsner.

Ni kan också känna av Brew Dogs attityd på ett klipp från deras hemsida:

Allt som allt. Jag tar gärna en 77 lager igen när det inte är ölet som ska ha huvudrollen. Riktigt bra!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 25 december 2009.

Kommentera

 
