Port Brewing, Old Viscosity Ale


På ettiketten vill Port Brewing inte svara på frågan om vad Old Viscosity Ale egentligen är för sorts öl… alls faktiskt…

Det står Ale på flaskan, men Stout eller Imperial Stout är vad jag tänker när jag häller upp ölet i glaset. Det är svart, kärvt, rökigt… Men bara OK om ni frågar mig. 2,5 till 3 på den 5-gradiga skalan får räcka för den här pavan.

Men som all mörk öl… ja nästan i alla fall… så är den rätt spännande och absolut värd ett test. Om inte annat så för att bättre förstå när man har en riktig pärla i glaset vid ett annat tillfälle.

Jag lånar, min vana trogen, lite beskrivningar från nätet. I detta fallet från Port Brewings egen hemsida:

A blended beer that mixes old and new brewing traditions into one finished beer, Old Viscosity starts out with 80% of the packaged beer produced from a stainless steel fermentation. It then joins another 20% Barrel Aged Old Viscosity (from a previous batch) that has been aging in bourbon barrels. The blend of the two beers yields an incredibly rich and luscious ale that reveals chocolate and cocoa notes melded to silky body of burnt wood, vanilla and ash.

Aska. Ja, det håller jag med om. OK alltså, men jag håller där. Testa själv vetja…

/Stefan S

~ av tourtrappist på 31 december 2009.

Kommentera

 
