Great Divide, Fresh Hop Pale Ale


En frisk och krispigt sträv pale ale som ligger väldigt nära en lager om ni frågar mig (ja, vem ska ni annars fråga just här). Och när jag dricker den, i och för sig riktigt goda alen, så känner jag att jag är helt fast bland de mörka.

En Imperial Stout har så mycket mer smaker, komplexitet, dofter… ja, mer av allt. Men nu är det ju en gång så att det inte är bäst med mest… eller…

Great Divide gör oftast utmärkt öl och så även i det här fallet. Så jag gör som jag har vant mig vid och stämmer av med ”expertisen” vad de säger om Fresh Hop Pale Ale. Så här säger bryggeriet själva:

”Fresh Hop Pale Ale is brewed with fresh, whole cone hops from the Pacific Northwest. We ship these “wet” hops to Denver overnight and brew shortly after harvest, imparting an intensely grassy hop aroma and citrus hop flavor in a medium-bodied ale. 6.1% ABV”

Och så här säger Jerry Morrison från Texas på sajten BeerPal.com:

”The aroma was my favorite aspect of this beer, it was a nice grassy, citrus mix that was noticeable upon opening. The body was a clear mid copper color with plenty of carbonation that left good lace. Mouthfeel was crisp but a touch watery. Flavor was pretty much pine, with very little malt presence. Overall this seemed more IPA than APA, but when somethings this good who cares?”

Eftersom jag just nu är aningen förlyld så tänker jag mig att den friska citrusdoften inte tar sig igenom all… ja, ni vet… Kanske är det därför jag är så såld på Imperial Stouts för tillfället. Men jag tror ändå att denna Alen hade sutti mera som en smäck när värmen börjar återvända fram på våren. Och kanske då till en ”grilled Trout” som brygeriet rekommenderar.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 02 januari 2010.

Kommentera

 
