Hantverksbryggeriets Kosacken Imperial Stout och Ocean bryggeriets Rallarporter


En arbetsdag, ett BP pass, en repetition av yttre och inre kontroll före körning (Joakim håller på att ta körkort) och en avrundning på Bishops Arms.

Nån som kommer på ett bättre sätt att avsluta dagen?

Två mörka skönheter stod på menyn idag. Först en Imperial Stout från Hantverksbryggeriet i Örebro med det genomsvenska namnet ”Kosack”.

Ett lyckat val. Ja, jag har som vana att berätta för bartendern vad jag gillar och be dem föreslå något i samma stil… så valet var väl hans egentligen.

Efter att den lämnat bryggeriet hade den ”puttrat till sig” ytterligare ett år i Bishops Arms källare. Lät ju spännande.

Kosacken var både fyllig, mustig och lite snällt kryddig. Inte fullt blås men oväntat bra för en Västeråsare 😉

Den fick sällskap av BAs burgare, en fullmatad nötköttsburgare med både bacon, ost, cheddarost, lagom (!) med sallad och tomater, fullkornsbröd (så att man kan känna sig lite nyttig), coleslaw och smarrigt friterade potatisklyftor, vilket var en helt OK kombination.

Sedan flyttade jag över till baren och fick syn på ett pumphandtag med skylten Rallarporter. Det lät ju onekligen också rätt spännande.

Bartendern sade i och för sig direkt att portern var tunnare och borde druckits före Kosacken men jag hade ju redan ställt in siktet. Rallarn skulle bli nästa glas.

Ocean bryggeriet, fick jag lära mig, hade tagit över gamla Lyckholms lokaler i Göteborg (gav inga grymmevibbar direkt) och brygde Rallarportern exklusivt för BA.

Det visade sig att allt jag fått höra stämde. Rallarn var fin, finstämd och nyanserad. Men för tunn för att få denna entusiasten att jubla.

Nu blev det bara ett Mona-Lisa-leende … typ…

Hur som helst så sitter jag på min barpall och njuter av kvällen, sorlet på puben och av tanken på att jag bara bor runt hörnet.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 12 januari 2010.

Ett svar to “Hantverksbryggeriets Kosacken Imperial Stout och Ocean bryggeriets Rallarporter”

  1. […] har smakat Hantverksbryggeriets Imperial Stout Kosacken för ett drygt år sedan på BAs pumpar och gillat det. Men det här är första flaskan jag […]

Kommentera

 
