Avery Brewing, Czar Imperial Stout


Avery har gjort det igen.

Senast fick deras Hog Heaven Barleywine-style mig att återfår tron på att BW kan vara något för mig. Nu har de visat att de kan göra spitze-Imperial Stouts också.

The Czar Imperial Stout är verkligen en fullmatad IS där smakerna trängs i gommen. Kaffe, nejlika, pepparkakor, lakrits… You name it. Detta är en IS helt i min smak.

Inte riktigt lika vass som Hornbeers Caribbean Rumstout om ni frågar amatör-entusiast-mig men inte så himla långt ifrån. Jag tar gärna en till. Väldigt gärna!

Om vi går till Avery Brewing Co själva så uttrycker de sig så här:

”Behold the stunning crimson hues through the inky blackness. Inhale the noble Hallertau hops, spicy and floral. Savor the flavors redolent of English toffee, rich mocha, sweet molasses, candied currants and a hint of anise. We highly recommend cellaring additional bottles, as the Czar will continue to mature and become denser and more complex with age”.

Frågar vi andra rutinerade ölentusiaster så kan vi ta ”elgiacomo” som säger följande på Beer advocate:

”Pours very dark with a small tan head. Aroma and flavors of chocolate, dark fruit, molasses, and some spice. Smooth, creamy mouthfeel. The alcohol is there, and starts to get hot as the beer warms. The Czar packs a wallop, be careful! One of the better Imperial Stouts I’ve had, and at $5.99 a bomber, its a relative bargain”.

Bara se hur underbart den skummar upp i glaset. Ren poesi…

Jag sätter genast upp mig på fan-listan… för det måste det väl finnas en? …

/Stefan S

~ av tourtrappist på 14 januari 2010.

Kommentera

 
