The Shipyard Brewing Co, Smashed pumpkin


Smaksatt ale… med pumpa… oouuhh… kan de va nåt?

Jag kan inte påstå att jag var minsta lilla mer än lite nyfiken på vad det här skulle vara. Men Shipyard har visat tidigare att de kan brygga öl så det var helt enkelt den historiken som fick mig att plocka upp just den här flaskan från Bolagets ölhylla.

Detta är en av ölen i den s.k. ”Pugsley’s signature series”. Ett marknadsföringstrix, javisst. Men man måste ju smaka ändå… för att veta om man blivit blåst…

Färgen var kanske aningen gyllenbrunare än ursprungsalen men den avslöjade ändå inget om hur mycket pumpa den här alen skulle komma att smaka.

Doften gav en hint… Eller kanske lite mer än en hint. Här fanns en klar ton av pumpans sötma och syrlighet. Men det var först när jag smakade som jag kände att det här funkade överraskande bra. En lågoddsare som slog in helt enkelt.

Kanske var det just därför som jag gillade det. Förväntningrna var allt annat än upphaussade och den positiva överraskningen gav säkra pluspoäng. Testa!

Methuen från Massachusets säger så här på Beer Advocate:

Poured from a 22oz bottle. Clear amber-orange hue with a medium head that quickly goes away. The spice aroma makes it apparent that this is a pumpkin ale.

The first sip is very smooth, I was expecting a lot of pumpkin or alcohol but neither overpowered the taste. As the beer warms up I can start to taste the spices and the boozy heat. The spices do a good job containing the alcohol. A malty finish helps keep the flavors balanced. Aftertaste smooths out again from the spices.

The serving size is just about right for this ale as the alcohol heat threatens to take over. Spices are not overdone though and it makes for a smooth drinking experience. The bottle suggests adding some stout to make a winter warmer and that seems like a good idea to add some body to this tasty brew.

Summerat får Smashed pumpkin alltså godkänt med ett klart plus för överraskningsmomentet. Här – ta ett glas…

Och nä… inga pluspoäng för vare sig Svante Thuresson, Kristian Luuk eller På Spåret…

/Stefan S

~ av tourtrappist på 18 januari 2010.

3 svar to “The Shipyard Brewing Co, Smashed pumpkin”

  1. Wow,so niceeee!! Thanks for sharing!

  2. […] vet inte riktigt vad jag hade väntat mig, men tex samma bryggeris Smashed Pumpkin som jag drack i januari 2010 gav bara en antydan av pumpasmak till en annars helt OK öl. Så ngt […]

Kommentera

 
