Founders, Breakfast Stout


Tonårsförfest i lägenheten och jag hänsynsutrymde och slank ner till Bishops Arms. Tro inte att jag var nödbedd…

Klart att tonåringarna ska få tjöta i fred och förbereda sig på bästa sätt inför utekvällen på KB där det kvällen till ära var bara 18-årsgräns. Sådana tillfällen måste givetvis gripas i flykten…

Så jag hade ett kort snack med bartendern på BA och önskade mig en Stout med ”bra fart”. Han visade ett par olika flaskor. Några hade jag provat och en hade jag tidigare stått och kikat lystet på genom glasdörren i kylen. Founders Breakfast Stout.

Frukostbarnet på etiketten ser så oskyldigt nöjd ut när han… eller hon… tömmer gröttallriken så man blir sugen bara av den. Men nu handlar det ju om innehållet.

Det är en Double chocolate coffee outmeal stout! Bara lyssna… Visst låter det underbart…

Och det var det också. Både chokladen och kaffet känns tydligt i smaken som är bastant och fyllig utan att ha det där kryddiga rivet som jag älskar. Denna är lite mjukare. Gott, gott alltså men en bit kvar till Svensson-spitze.

Elgiacomo i Georgia beskriver stouten så här på Beer Advocate:

Pours a very dark brown/black with a one-finger brown head. Holds a light cap with a little bit of spotty lacing. Aroma is gourmet coffee beans, chocolate and dark roasted malts. Flavor is very chocolaty, big time coffee, especially in the finish, along with a touch of acidity. Mouthfeel is smooth and creamy thanks to the oats, a little thin compared to the competition, with low to medium carbonation.

A very, very nice coffee stout, gets a slight bump due to being the best bargain in the category. There are a few that are better, but cost twice as much or more. Founders Breakfast Stout is one I’ll keep coming back to.


.
Frågar ni mig så håller jag helt klart med om chokladbeskrivningen, kaffet och den lena känslan.

Bara att beställa in alltså.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 23 januari 2010.

Kommentera

 
