Slottskällans Bryggeri, Black Rocket Porter


Svensk porter kan vara bra, det vet jag sedan tidigare. Men den här lite amatörhobbyaktiga ettiketter gav inga stora förväntningar.

Slottskällans Bryggeri AB i Uppsala fick inte heller det snålvattnet att spontant rinna till. Även om de gör en del andra helt OK öl. Så förutsättningarna var väl rätt så neutrala när jag hällde upp den småmörka portern hemma i soffan.

Min kollega hade tipsat mig om att jag nog skulle gilla den här men jag var ändå inte riktigt säker. Smaken är ju som bekant som en ädlare kroppsdel och vi har hittills inte satt upp samma brygder på vår topplista. Men å andra sidan vet han ganska väl vad jag gillar.

B*RP visade sig vara helt OK. Mörk, besk och rätt så rund och fyllig. Men kanske aningen tunn och med lite blekt bett i kryddningen. Fast helt klart en god bit över förväntan. Och det ger ju alltid pluspoäng vid första provningen.

Nu vid andra känner jag att det nog är där den landar – dvs på ”helt OK” men utan pricken över i:et. Lite tunn och lite blek för att vara så mörk och dofta såpass gott.

Magnus Bark på bloggen Ofiltrerat tycker så här om B*RP:

Färgen är kolsvart, det två fingrar höga skummet är varmt brunt. Inga skumrester på glaset. Doften är lätt rostad med sötma och gräddiga smöriga toner. En hel del fruktig humle och en vaxig kemisk aning. Kraftig, balanserad och inbjudande. Smaken är rostad med toner av kaffe, karamelliserat socker och en mjuk sötma. En hel del aromatiska humle-smaker; torkade frukter, vaxkritor, bittermandel och havregryn. Eftersmaken har en växande beska, en mild söt ton och lite värmande alkohol. Kolsyran är mild till medium; de mjuka bubblorna är ganska stora. Vätskan är medelmjuk. En mycket välgjord amerikansk porter, lagom stark med lagom alkoholhalt. Gott.

Som ni förstår så tycker jag att han tar i och plussar lite för mycket… Men det är ju bara jag…
(Kände ni förresten igen gamle pubfantasten chief inspector Morse i bakgrunden?)
/Stefan S

~ av tourtrappist på 28 januari 2010.

Kommentera

 
