Ölkäk utan klydd och ben


Öl kan såklart med fördel avnjutas som den är. Ju bättre öl desto ensammare klarar den sig (ja… ni förstår…)

Men givetvis behöver man rejält krubb till rejäla öl så här utökar jag Tour Trappists bredd och innehåll med flera 100% och bjuder på en av mina och yngste sonens favvisar.

Pannbiff med chili och Ajvar med nymosade potatisar i smör…

Låter det OK? Det är det 🙂

Det är inga krusiduller, bara de vanliga råvarorna, om än kanske lite oortodoxt sammanblandade.

Köttfärs, helst nöt men blandfärs funkar, ägg, ströbröd, rödlök, en slatt grädde, salt o peppar och rätt så rikligt med sötsur chillisås och Ajvar. Den starka sorten (såklart). Rör ihop utan att det blir för mycket av en smet. Det ska fortfarande vara köttfärs.

Forma lagom (ett underskattat ord på 2010-talet) stora pannbiffar och stek på medelhög värme. Saftigheten ska behållas och kör du med nötfärs kan den gott få bli bara sådär precis färdig i mitten.

Potatismos, inga konstigheter. Välkokta, skalade, lagom (där har vi det igen) mjöliga får sig en rejäl sprits med mjukt smör (eller vad det nu är i Mildatuben), salt och svartpeppar och en slatt mjölk. Mosa på och varva med mjölk tills du får in din egen favoritkonsistens…

Brun- eller gräddsås till. Sa jag det? Lingon, rårörda och Mor Annas (eller någon annan mammas) inlagda gurka.

Vad saknas nu då? Ingen 10.000.- fråga direkt eller hur? En fin öl! Senast valde jag slumpvis en Trappistes Rochefort 10. Sällan har mina pannbiffar smakat så bra.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 07 februari 2010.

Ett svar to “Ölkäk utan klydd och ben”

  1. […] har tidigare delat med mig av mina pannbiffar med chili och Ajvar och nu är det dags för en hederlig och rejäl Pytt i panna. (Och nu talar vi inte om Findus, […]

Kommentera

 
