Haviestoun Brewery, Ola Dubh 18


Härom veckan drack jag min första Ola Dubh. Det var en 12a och det var på Bishops Arms.

Men det gav mersmak så när jag hittade den här Ola Dubh 18 så slog jag till. Trots priset på strax över 60.- för en vanlig 33cl flaska. Men jag mindes 12an med så goda och kryddiga minnen att jag bara inte kunde låta bli.

Den här gången satt jag hemma. Yngste sonen och jag skulle äta Rostbiffilé med kroketter och Kantarellsås och tillfället blev så att säga perfekt.

Jag öppnade kapsylen med en viss spänning och hällde upp. Rätt så moderat med skum och doftexplosionen som jag väntade på var inte heller riktigt där. Men visst doftade den mycket. Tungt, varmt och mustigt. Men inte så vasst, kryddigt som jag mindes 12an från BA.

Kanske miljön spelade roll?

Hur som helst så var smaken i samma liga som doften. Fyllig och djup men utan den vassa kryddigheten som jag mindes från 12an. Den här ”svarta oljan”, som Ola Dubh betyder på Skottska, var istället mild och len som… ja, ni får fylla i där själva efter tycke och smak… men så len var den 😉

Kaffe, choklad, romfylda praliner, sötma… mmm. Mumma.

Klart är att de 18 åriga whiskeyfaten har satt sin prägel ordentligt på innehållet. Och gott? Hahaha, skoja inte. Det var ljuvliga droppar. Men frågan är om jag ändå inte föredrar 12ans skärpa och sting.

Vi hör med experterna, den här gången Zoso från North Carolina på Beer Advocate:

Pours a nice looking, deep coca-cola color into my tulip with a slight, bubbly one-finger head that dissipates quickly. No light is getting through this guy either.Smells a good bit like single malt, as expected but with a lot of caramel and coffee tones to it. This is a lot more powerful then the Ola Dubh, if memory serves me correctly. Smells just like the rum balls my mom makes around Christmastime.

The single malt is heavily retained in the taste, as well. There are also some bitter roasted malts coffee tones in there somewhere, as well. Very bold taste of whiskey, but not a whole of beer going on. Very little carbonation which works pretty well in this brew, but creates a slight oiliness. Not as thick as it might be, but a decent enough mouthfeel.

This is a pretty heavy brew considering it only weighs in at 8% ABV. Definitely a sipper. I’d hate to see what the 40 is like (Ola Dubh 40, I mean, not the 40 oz. version). Overall, this is an interesting brew in the line of Ola Dubh. If you’ve got the money and like single malt, give it a try.

Vi häller upp ett glas och njuter av den djupa mörka färgen…

/Stefan S

~ av tourtrappist på 15 februari 2010.

Ett svar to “Haviestoun Brewery, Ola Dubh 18”

  1. […] Detta faktum tillsammans med mina tidigare erfarenheter av Harviestouns whiskeyfatslagrade Ola Dubh i olika tappningar gjorde att jag fastnade för Number of the beast, Metal edition i mitt bolags […]

Kommentera

 
