Flying Dog, Double Dog double pale ale


Jodå, jag är kvar hos Den Salige Munken i Peking 🙂

En stackars Imperial Stout räckte inte den här gången för vare sig Wallenbergaren eller kvällen i övrigt. Vi blev kvar ett tag till och tjötade och behövde såklart ett glas till för att inte helt tappa talförmågan.

Fram till bardisken igen för en ny diskussion med bartendern. Men nej, något med mer krut i än den Nögne Ö Imperial Stout jag nyss hade druckit hade han inte i kylen idag. Jag fick helt enkelt byta spår och smakinriktning.

Efter lite diskussion så fastnade jag för en Flying Dog. Jag mindes ju med välbehag den Imperial Stouten jag drack på Bishops Arms i Malmö för ett tag sedan. Gonzo! En pärla. Så förväntningarna var höga.

Double Dog pale ale levde upp till dem med råge. En mustig, syrlig smak fyllde hela gommen och trots att jag nyss dryckit en Imperial Stout så tog den för sig riktigt bra. Ljus, ja eller bärnstensfärgad, till trots så tyckte jag att här fanns både russin och mörkt farinsocker i smaken.

Flying Dog själva skriver så här på sin hemsida:

Back by popular demand, our original ”Wild Dog Release” is back, and this time it’s for good. Double Dog Double Pale Ale is a generously hopped ale with a deep red color and pours with a nice frothy head. The abundance of hops will conjure some provocative aromas with hints of raisins and citrus.

Mmm… ni hör 🙂 Det stämmer dessutom om ni frågar mig.

Men vi kollar väl ändå med någon annan vältalig ölkännare som vanligt. Så här säger Zapit från Californien på Beer Advocate:

Beautiful clear amber, strong citrus hops and syrupy sweetness apparent, yummy malt profile presence. The taste is – wow – not for the faint hearted…this is a big beer. hops are aggressive and delicious – tones of caramel and maltiness, floral and decent amounts of syrupy sweetness. There’s a sharp alcohol bite and a strange ”spiciness” that I cannot place…

For what they were going for I think this is an amazing beer, a bit hard to handle for those who aren’t in the mood for a big beer.

Hahaha… visst uttrycker de sig underbart inspirerat ibland. Heder till Zapit! Och som vanligt så kan jag inte annat än hålla med.

Flying Dog har många kvalitéer. Inte minst de grymma etiketterna som är ett samarbete med konstnären Ralph Steadman. Kolla tex på serien Canis major som alla,inklusive min favorit Gonzo, har underbart kreativa etiketter.

Flying dog is still in the air 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 21 februari 2010.

Kommentera

 
