Nøgne Ø, Imperial Stout


Jag blev presenterad för Den Saliga Munken i Peking (Nkp) av en god vän i veckan. Menyn för stammisar rekommenderade Wallenbergare vilket var ett kanonval och givetvis måste man ha något rejält och kraftfullt till det.

Jag snackade lite med bartendern/kyparn som först ville ge mig en BRP, Black Rocket Porter, vilket såklart hade varit utmärkt. Men eftersom jag ständigt jagar nya smaker fick han en chans till. Då dök den här oväntade Norrmannen upp.

En Imperial Stout från bryggeriet Nögne Ö som visade sig vara både kraftig, kryddig och mustig. Jag tyckte att det både doftade och smakade kaffe, choklad, lakrits och väl rostad malt. En riktigt bra Imperial Stout alltså.

Väl hemma googlade jag upp både bryggeriet och omdömena om just den här flaskan. Och så här säger PartyBear från Cardiff på Beer Advocate:

It pours as a thick, oily, viscous black with a creamy light brown head, and light carbonation. Lots of heavy roasted malts on the nose, strong gourmet coffee, dark chocolate, and a slight metallic hint. The taste is like liquid chocolate, bitter and dark with a hint of sweetness, sitting alongside heaps of strong coffee, and some sweet dark fruit, possibly raisins and dates. The feel is thick and heavy with velvety silikiness. This is a really fantastic beer, one of the better imperial stouts I have had.

Mmm… russin också… Ja, det kan jag också hålla med om. Den här var så bra att jag kommer att testa fler Nögne Ö. Helt klart.

Samma sak gäller för Den Salige Munken. Jag kommer gärna på besök igen 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 21 februari 2010.

2 svar to “Nøgne Ø, Imperial Stout”

  1. Det er helt klart mye godt fra Nøgne Ø. Ettersom du likte Brewdog Tokyo kan jeg anbefale å prøve Nøgne Ø Sweet Horizon. Det er en av mine absolutte favoritter!

  2. […] jag förstår honom precis. Nögne Ö har ju knockat mig tidigare med sin Imperial Stout, full av kraftiga dofter och smaker. På den här etiketten utlovas dessutom ”Norwegian Ale […]

Kommentera

 
