Boston Brewery, Black Chocolate Stout


Vad dricker man till en rejäl Svensson Oxpytt om inte en go kall mörk?

Ja, jag kan i alla fall inte tänka mig något bättre alternativ. Så när jag hade bestämt mig för att fixa ihop pytten (beskrivning/recept till den dyker upp här på bloggen) till sonen och mig så blev jag riktigt nöjd när jag hittade den här Black Chocolate Stoten från Boston Breweries i kylen. Perfekt!

Jag har testat den förr, det medger jag, så jag var inte helt överraskad över smaken. Men den var bättre idag!

Om det beror på att jag hunnit med att utveckla min smak genom ett idogt testande av mörka skönheter eller om jag helt enkelt inte förstått att uppskatta den tillräckligt tidigare det vet jag inte. Men det spelar såklart mindre roll.

Uppvärmd var jag också av en fin Westmalle Tripel till matlagningen så när köttet skulle stekas upp och jag korkade upp Stouten var liksom allt i ett riktigt bra läge…

Den är mörk som kaffe och skummar upp med ett härligt och mustigt ljusbrunt skum samtidigt som dofter av både kaffe och choklad sprider sig i köket.

Smaken är fylld av samma ingredienser och är riktigt välbalanserad och riktigt god. Jag håller där och överlåter den mera specifika beskrivningen till mina experter. Den här gången är det Arbitrator från Palo Alto, Californien på Beer Advocate som ger sin syn på pärlan:

Pours black in the glass, essentially opaque in the center but just translucent at the barest edges. A finger of dark mocha head adorns the glass for a minute or so. The smell is sweet, dark malts. It’s simply chocolate-forward without being ridiculous about it, like coffee and hints of dark fruits.

The tase is more chocolatey than the nose suggested. It doesn’t have the cloying sweetness of some other chocolate stouts, but it definitely brings a lot of bittersweet cocoa beans to the table. They’re fleshed out with bitter espresso flavors and a general feeling of char (though it’s not exactly ashy). Try as I might, I could not pick up the dark fruits I smelled.

I liked it, but I’d need to sit down and have it again before I could really make up my mind on where it falls in the chocolate stout spectrum. Expect a re-review of this one.

Än en gång… vad säger man? Bara att hålla med…
Men njut först av att se det cremefärgade skummet bubbla upp i glaset. Det är vackert!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 11 mars 2010.

Kommentera

 
