Nynäshamns Ångbryggeri, Mhmm Ale


Mmmmmm…

Ett inte helt ovanligt ljud från mig när jag får en fin sval öl att njuta av. Så är det just nu.

Nynäshamns Ångbryggeri, jo jag vet att jag sällan dricker svenskt, har enligt BAs bartender börjat experimentera med olika recept för att få fram de där brygderna de vill ha.

Just den jag har framför mig heter just Mhmm (mindre humle mera malt), är den femte i experimentraden och är en mild och rund Ale med en hel del honung i smaken. Doften är tyvärr lite blekare.

Men vårlik är även den här även om den är klart återhållsammare än den svarta Grass Roots IPA som jag nyss testade.

Så här tycker Ante från Stockholm på Ratebeer:

Pours out in a beaituful clear deep reddish amber colour topped with a tall dense compact white head. Balanced and rather rich aroma of nuts, fudge, ctrackers, cookies, milky chocolate and mild yeast. Medium-bodied with rounded notes of nuts, fudge, currant-leaves and earth. Smooth moythfeel with gentle carbonation. Long balanced finish of fudge, burnt caramel, earth and grass with hints of almonds, toasted malts and yeast. Wow, classy, elegant and balanced top notch stuff.

Jag tycker att han helt missar honungen… Men jag säger ändå mmmm… För det är gott. Trots att det är svenskt… :-/ Gott, runt och fylligt…

Perfekt inför promenaden hem till Zlatans andra halvlek. (Z avgjorde med matchens enda mål mot Mallorca… Han är på G igen. Gott!)

/Stefan S

~ av tourtrappist på 27 mars 2010.

Kommentera

 
