Mikkeller, Hoppy Easter


Påsköl. Vad är egentligen påsköl?

Jag har aldrig kännt någon större nyfikenhet på påsköl och jag vet egentligen inte riktigt varför det är så.

Troligtvis är det danskarnas fel!

Ni vet Påskebrygd och Dansk Dynamit och sån där spritspetsad öl som mera påminner om terpentin eller effektiv fylla och machodrickande. Knappast om en god öl i alla fall.

Men hur som helst så övervann jag motståndet när jag var och botaniserade bland nyheterna i hyllan senast. Jag fick med mig två påsköl och den här Mikkeller Hoppy Easter var den ena.

Helt klart en positiv överraskning!

Eftersom förväntningarna var väldigt låga så var det kanske inte så förvånande att jag blev positivt överraskad men det här var faktiskt riktigt fräscht och gott. Fruktigt och friskt med både citrus och en viss blommighet inbäddad i en bra beska.

Så här säger Manker på sin Manker Beer blog (eftersom jag gärna vill ha någon entusiatsexpert till hjälp för att förmedla det jag nog också känner):

Welcoming aroma of bitter hops with a grassy, lightly acid backbone. I feel the maltiness almost preventing the hops from going “all in” in the aroma. The aroma started of fresh and you were expecting tropical fruits and fresh, perfect hoppiness – but something happened and the malt character took over and made it end up somewhere in between.

The bitterness is surfacing towards the end and is okay but the flavors are not what you expected. A citrusy acidness and an almost soapy after taste. Much citrus, light hints of resin and flowers. Almost peppery in the end.

Final grade? – Okay, maybe even a small +, this wasn’t what I expected but I must give it credit for being a good Easter Beer even though it is a GIPA in disguise. The hoppy character and flavors are held back and this makes this brew a good one if you are served one.

Tja… jag håller nästan med. Men jag är trots allt något mer positiv än Manker. Tyvärr kan ni nog inte testa själva. För de hyllor jag har sett nu när påsken väl brutit ut gapar dessvärre tomma.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 03 april 2010.

Kommentera

 
