Trist öl kräver bra reklam…


Jag har noterat en sak…

Knappast någon Nobelprisupptäckt men ändå. Det finns ett tydligt samband mellan smaken, det genuina ölintresset och den rena, objektiva kvalitén på en öl och den nödvändiga reklambudget ekonomerna i de kommersiella storbryggerierna satsar på reklam. Jag skulle påstå att sambandet är närmast linjärt. I vissa fall rent av exponentiellt.

Sambandet är helt enkelt att ju tristare öl desto coolare reklam. Ju mer urvattnad smak desto stinnare reklambudget…

För att bevisa min tes har jag helt enkelt samlat på mig ett par maxade satsningar på förförande reklam för blek dussinöl och exempel på ren, engagerad produktinformation för kvalitetsprodukter.

Visst kan den påkostade reklamen vara kul… Men det roliga tar slut precis i det ögonblick man korkar upp.

Den smarta inser dock att det inte är några som helst problem att kombinera det här. Se en kul reklamsnutt samtidigt som man njuter en höjdaröl. Kolla så förstår ni vad jag menar.

Kul reklam för dussinöl 1:

Kul reklam för dussinöl 2:

Kul reklam för dussinöl 3:

Ren produktinformation av och för entusiaster 1:

Ren produktinformation av och för entusiaster 2:

Behöver jag säga mer? Har ni kanske fler och bättre exempel?

/Stefan S

~ av tourtrappist på 07 april 2010.

Ett svar to “Trist öl kräver bra reklam…”

  1. […] Miller är väl verkligen en öl som hade platsat under rubriken ”Trist öl kräver bra reklam” som jag skrev om härom […]

Kommentera

 
