Försökte jobba – men ölen förföljer mig…


Eller ja.. öl och öl… allt är ju relativt…

En Miller är väl verkligen en öl som hade platsat under rubriken ”Trist öl kräver bra reklam” som jag skrev om härom dagen.

Och det var precis därför Millern dök upp på jobbet idag. Som exempel på hur tillverkare knycker ideer eller härmar sina kunder.

Kalla det att snylta eller bara att vara lyhörd. Det är en smaksak.

Hur som helst så flashade plötsligt den här bilden fram när den externa föreläsaren klickade fram nästa bild. Måndagen efter en planeringshelg med Tour Trappist! Jag blev bara trött… och väldigt överraskad…

Han berättade hur Miller hade haft en bild av sig själva som inte stämde överens med den bild omvärlden hade. Men genom att göra etnografiska studier så upptäckte man att man inte gick i takt med sina kunder.

På fullt allvar trodde Miller att deras kunder verkligen gillade ölen (!) Men det var snarare pubmiljön och något lättdrucket de var ute efter medan de snackade skit i största allmänhet (förvånad?).

Raskt ändrades Millers reklamide till att visa killar och tjejer (fast mest killar) som berättade riktiga skrönor för varandra på puben. Den ena mer osannolik än den andra. Ni vet (?) som många machosnack kan låta… 😉

Jag försökte att leta upp en sådan filmsnutt på Tuben och jag tror att jag hittat en här.

Miller Light 1:

Och här en ännu värre

Miller Light 2:

Men som sagt – se gärna filmerna, men akta er för ölen… eller ja, öl och öl… Se gärna filmerna men ta en öl, en annan öl.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 12 april 2010.

Ett svar to “Försökte jobba – men ölen förföljer mig…”

  1. Riktigt bra reklam. Hade dom använt en del av den fantasin i bryggeriprocessen så hade ölen kunnat bli rätt ok.

Kommentera

 
