Dugges, 1/2 Idjit


Vem hade väl kunnat tro att jag efter 23 år på flykt ”hemmifrån” skulle fatta tycke för en Imperial porter från Mölndal!

Dugges Ale- och Porterbrygeri AB, som bl.a gör 1/2 Idjit, finns helt otippat på Möbelgatan 3 i Mölndal. (Men säg inget högt – jag VILL åka till Belgien och testa öl)

Samma Mölndal som mitt gamla gymnasium och senaste bostadsadress i Göteborgstrakten finns i.

När ölsökandet har irrat runt i världen från England till Tyskland, USA och Tjeckien… så landar man i Mölndal!

Jag har ju fastnat för de mörkaste och fylligaste Imperial Stouts jag kan tänka mig. Hittills har t.ex Hornbeers Caribbean Rumstout eller Flying Dogs Gonzo Imperial Porter varit favoriterna. Men med sina djupa kaffe- och lakritstoner har jag nu fått ytterligare en favorit.

Så här beskriver Dugges själv sin 1/2 Idjit:

En kraftig ”Imperial Porter” med kaffetoner och eftersmak av saltlakrits. Inte lika dumdristig som storebror ”Idjit!” men har inga problem med att stå på egna ben!

Det är inte utan att jag blir sugen på att testa just storebror Idjit… Men jag har inte hittat honom ännu.

Under väntetiden kan vi ju kolla med ölentusiasterna på Beer Advocate och höra vad de säger, om de håller med mig eller inte. Så här säger t.ex. Sunnanek från Kalmar:

The pour is very dark, almost black with red notes. The tan head is small and creamy/thick. Heavy roasted malt, with some sweetness. Strong dark coffee. Bitter hops. A bit smoky smell. Salty. A bit flowery. Aftertaste is long and holds a nice dry bitterness. Body is creamy full (mediumfull) and carbonation is light.

A very nice english porter – this is what the style is all about.

Tja… sådär skulle jag nästan har skrivit själv… Kanske är 1/2 Idjit lite väl vass i sin karaktär. Men å andra sidan är den så intressant och speciell att det jämnar ut sig. Jag tar gärna en till 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 18 april 2010.

3 svar to “Dugges, 1/2 Idjit”

  1. […] sedan i april i år när jag för första gången smakade en 1/2 Idjit har jag letat efter ”storebror” Idjit som jag liksom tänkte mig skulle bräcka 1/2 […]

  2. […] lager. Inte bara Stouts och Imperial Stouts som de ju charmat mig med hittills (som med Idjit och 1/2 Idjit […]

  3. […] med tanke på vad Dugges Ale- och Porterbryggeri visat att de kan med Idjit och 1/2 Idjit så skulle jag önska lite mer krydda och mustighet ur Kal! Men det är klart… det gäller ju […]

Kommentera

 
