Flying Dog, Snake Dog IPA


En fredagkväll på BA i Malmö och jag har hamnat bredvid Lasse vid bardisken.

Lasse undrade helt enkelt varför jag gick runt och kollade alla pumparna i baren och tyckte att jag såg ”brydd ut”.

Näää sa jag, jag vill ju bara se vad de har att erbjuda innan jag bestämmer mig.

Sedan har vi suttit och tjötat om än det ena och än det andra och inte minst om Sällskspet Malte. En ölklubb för Skånes ölentusiaster grundat så sent som 1986. Samma år som jag blev skåning faktiskt. Ordföranden råkade t.o.m dyka upp och ge mig klubbens visitkort så det får jag ju kolla om närmare vid tillfälle.

Är ni nyfikna kan ni också kolla Maltes Facebooksida. Full med aktiviteter som pubkvällar och bryggeribesök.

Nåja, det blev först en IPA från Amager brygghus. En s.k real ale, ofiltrerad och opastöriserad ale, som var både fyllig och småkryddig och klart mer intressant än flaskvarianten som jag testat från bolaget.

Men nu sitter jag ändå här med en välhumlad pärla från Flying Dog: Snake Dog IPA.

Jag njuter varje klunk men känner ändå inte samma överväldigande känsla som Flying Dog har bjudit på innan. T.ex med min favvo Gonzo Imperial Porter. Men det är ju en helt annan öltyp iofs och den här IPAn är helt klart riktigt, riktigt fin den med. Inget snack om den saken.

Jag gör som jag brukar och kollar upp med ngn annan ölentusiast så snart jag kommit hem. Tills dess får ni hålla tillgodo med detta.

————— 0 —————

Hemma! Morgonen (förmiddagen) efter 😉

Frukostritualerna är avklarade och jag sitter nu och njuter av ett par koppar nymalt och nybryggt kaffe. Johan & Nyströms ”Tre indier” är både bitska, söta, runda och chokladiga på en gång. Kan rekommenderas.

Nåväl. Med Google i högsta hugg har jag nu hittat fram till Flying Dogs egen hemsida och deras egen illustration till och beskrivning av sin Snake Dog IPA:

”More cunning than a snake in the bush… Snake Dog India Pale Ale is a Colorado-style IPA, power hopped with specialty hops from the Pacific Northwest. This is the brewery’s hop monster, and the citrus fruit aroma will hypnotize the senses of the most hardcore craft beer drinkers.”

”Hop monster”… tja, varför inte. Det var helt klart bra bett i humlingen, det tyckte även jag. Men vi hör efter med ngn annan ölentusiast och ser vad han tycker också. Här har jag hittat Stigs från Pittsburgh på Beer Advocate:

”Poured with a big inch+ of incredibly frothy, just slightly off-white cream colored foam. Barely fit the entire 12oz bottle in my pint glass. The beer is slightly burnt amber colored, crystal clear. The smell is very pungent piney hops, slightly grassy. Malts struggle to make their way through for some balance but succeed…laying a nice thin layer of caramel and brown sugar underneath it all.

My taste-expectations are met here. Only a modest bittering kick of earthy piney hops, left tasting a bit oxidized and cardboard-y. Malts lay a typical bed of caramel, butter, and a very subtle pepperyness underneath. Aftertaste is actually decent with hops shining through.

So, I’m mixed on this. Started with high hopes but quickly came down to earth. Not a bad IPA though, desperately needs some body to carry everything else. Might go down well on a hot summer day.”

Ja, Stigs håller lyrikfanan högt och ibland undrar jag vad det är för goa människor som skriver på Ba egentligen. Att de gillar öl är uppenbart och att de kan uttrycka sig elegant, precist, målande och underhållande är underbart.

Go Stigs! Go!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 30 april 2010.

Kommentera

 
