Mikkeller, Green Gold IPA


Kvar i baren (BA i Malmö) med Lasse från Sällskapet Malte fick jag klart för mig att Mikkeller ska öppna en helt egen pub i Köpenhamn.

Klart att jag då blev extra sugen att kolla upp och testa Mikkellers Green Gold IPA direkt. Pumpen var dessutom precis framför ögonen på mig vid bardisken där jag satt. Så jag hade redan suttit och sneglat på den en bra stund.

Helt ärligt så är jag inte helt i form för att bedöma Mikkellern just nu så jag får helt enkelt lita på nördarna på nätet.

Här och nu kan jag bara säga att den var både fyllig och rund. En matig Ale skulle jag nog säga. Men som sagt. Så här sent på ”rundan” så är skärpan inte den bästa för att beskriva smaken mer än så.

Det fixar jag när jag kommer hem eller när jag tar tag i att hitta det gröna guldet på ngn lämplig hemsida.

—————— 0 —————–

Hemma, morgonen efter 😉

Har surfat runt lite på Mikkellers egen hemsida och hittat den här beskrivningen

”Mikkeller er klar med endnu en IPA, der ikke er bange for at leve op til navnet. Humlen er som den skal være: aromatisk, amerikansk og aggressiv, så man ikke er i tvivl om hvad man nyder. For nyde er hvad Green Gold lægger op til. Karamelmaltens sødme og fylde danner en lækker bund, der rammer smagsløgene, inden humleeksplosionen sætter ind, og som rydder op igen, og balancerer det samlede indtryk, så man kun har lyst til én ting, nemlig endnu en tår. De lækre amerikanske humler simcoe, amarillo og cascade giver masser af citrus noter, men kæler også for din tunge med fersken og gran nuancer samt masser af friskhed. Skål!”

Visst är det en reklamtext/copytext men den beskriver ändå snyggt och rättvist vad den här IPAn bjuder på.

Men visst. Jag tar en oberoende röst också. För att få balans. Så här säger ADZA från Perth på Beer Advocate:

”This beer actually comes in a label very similar to an eariler Mikkeller brew Stateside anyways this brew pours a deep copper hue with average carbonation that leaves a nice frothy two finger head and sporadic lacing here and there,the aroma is a distinct cross between pine needles and caramel,fruity yet sweet i like it,it has an above average mouthfeel with sweet caramel the first thing i taste followed by a subtle fruity hop edge but not nowhere near as bitter as i would of liked and unfortunately even tho it is a nice brew i definately prefered Stateside.”

Det där med bitterheten kan jag hålla med om. Men samtidigt så var det just den runda fylliga karamelliserade maltsmaken som jag uppskattade mest med Green Gold IPA… vad jag minns just nu i alla fall 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 30 april 2010.

Kommentera

 
