Öltipspromenad med Sällskapet Malte i Malmö 5 juni 2010


Jag stötte på Sällskapet Malte härom veckan på Bishops Arms.

Min vana trogen gick jag en runda bland pumparna för att se om det fanns något extra spännande att testa när en av bargästerna undrade om jag var ängslig för något?

”Njaeee inte ängslig” sa jag, ”bara nyfiken och sugen på att hitta något nytt…”

Hur som helst så satte jag mig såklart ned hos just den där gästen och så var tjötet igång. Det visade sig att han var med i Sällskapet Malte och att ordföranden stod längre bort vid bardisken. Han kom över och gav mig föreningens visitkort och på den vägen är det…

Ja, jag är inte medlem ännu, det ska jag ordna till. Men jag har börjat följa deras förehavanden på nätet. Inte minst på deras Facebooksida där det mesta som de har på gång går att läsa.

Och just där stod det om lördagens öltipsrunda. För andra året skulle den gå av stapeln och det gällde att på tio olika ölbarer testa och identifiera lika många öl. En blankett med tre alternativ per pub skulle vara det enda hjälpmedlet sen var det bara att köra igång.

För att minnas alla alternativ och ställen så Twittrade jag från varje vattenhål. Just de texterna blir nu er guide till vad som verkligen hände. Häng med:

Startar öltipsrundan på Pickwick och en av följande tre: Hook Norton Haymaker, Ridgeway IPA eller Shepherd Neame 1698… Klurigt. 5:11 PM Jun 5th

Nya Tröls bjuder antingen Dugges Avenyn Pale Ale, Sierra Nevadas d:o eller Strömsholms Slussvaktaren… Lika j…a svårt 😉 går på känsla.. 5:31 PM Jun 5th

Tätt mellan ölhaken 🙂 Nu på På Besök. Cykeln parkerad… Grymt skön sommardag förresten. Sitter ändå i en sunkig plyschsoffa o njuter… 5:41 PM Jun 5th

På besök är lika knivigt: Avery IPA, Dugges Bollox eller Grassroots Aphrills? Vem vet… Inte du… Humlig och fiiin 🙂 5:44 PM Jun 5th

Möllan sjuder av liv i sommarvärmen och uteserveringarna är fulla. Själv sitter jag INNE på Tempo Bar o Kök med en pilsner … tror jag… 5:59 PM Jun 5th

Tempos alternativ: Mikkeller American Dream, Nils Oscar Pils eller Nynäshamns Pickla pils? Tja om det inte var svårt innan så … 6:00 PM Jun 5th

Operagrillen skiljer sig… Stiligt… och nästan tomt… Men öl har de såklart här med… 6:13 PM Jun 5th

Tempos pilsner föll mig förresten sämst i smaken hittills… Lämnade halva kvar… Var säkert ngt väldigt fint 😉 6:16 PM Jun 5th

Operagrillen kör med antingen Bath Wild Hare, Operagrillen Tenoren eller Williams bros Joker IPA… en egen produkt kanske? … För lätt? 6:19 PM Jun 5th

Nästa stopp är restaurang Brogatan. Flott och fint även här… och en lite söt Weissbier. Men vilken? 6:31 PM Jun 5th

Brogatans nöt: Weissbier från antingen Hacker Pschorr, Paulaner eller Weihenstephaner… Sa jag att det var svårt? Pha… omöjligt ;-/ 6:35 PM Jun 5th

Nu på Bullen (Två krögare) och lite mer mörka skönheter… Westmalle är ett av alternativen, känner jag igen den tro? 6:44 PM Jun 5th

Nä… Westmalle dubbel är det inte. Rätt säker här :-/ men vilken? 6:47 PM Jun 5th

Bullens test: Leffe Brune, St Feuillien Cuvee de Noel eller Westmalle Dubbel? Hahaha… Kul det här 🙂 6:50 PM Jun 5th

7 down, 3 to go. Green Lion Inn blir nästa stopp. Hoppas på en Hornbeer… men det blir säkert en Sierra Nevada :-/ 6:51 PM Jun 5th

Diskuterar med två andra Malte entusiaster vilken IPA Green Lion Inn bjuder på. Puben som förresten är systerpub med Black Lion Inn i Peking 7:15 PM Jun 5th

OK. Green Lion in undrar om vi dricker Hornbeers Happy Hoppy Viking IPA, Hornbeers Imperial IPA eller Sierra Nevadas Torpedo IPA? nån? Va! 7:18 PM Jun 5th

Hört i puben: ”Jag har druckit den… Men jag minns ju inte vad den smakade nu…” 7:19 PM Jun 5th

Sitter nu på invanda Bishops och dricker en sotig och rökig brygd. Men vilken? Gott gott gott 🙂 7:33 PM Jun 5th

Bishops alternativ: Dugges Gustafs Finger, Hantverksbryggeriet Sotaren eller Nynäshamns Sotholmen? 7:38 PM Jun 5th

Avslutar en underbar pubrunda på Paddys med en av tre Belgare. Värdigt en medlem i Tour Trappist. Men återigen är det plågsamt svårt… 7:50 PM Jun 5th

Paddys lägger rökridåer med: Chimay Blå, la Trappe Isid’or och Maredsous 8. Chimay blå som jag testade 6 olika årgångar på Kulminator… 7:54 PM Jun 5th

Tävlingsformuläret är inlämnat och jag står kvar och njuter av min Belgare. Doften av vitlöksfräst kött från köket är härlig… 7:58 PM Jun 5th

Green Lion Inn, Nya Tröls, Paddys och På Besök kommer att få återbesök. Helt olika men var och en goa på sitt eget sätt. 8:02 PM Jun 5th

Klar på 3.04! 8:03 PM Jun 5th

Sitter nu på BA och inväntar resultatet i öltipsrundan. Passar på att njuta av en Mikkeller Stateside IPA. 9:01 PM Jun 5th

Resultatet är klart och jag nådde hela 4 av 10 rätt 🙂 Helt klart behövs mer träning här! Kan TT vara en bra bas i det arbetet tro? 9:36 PM Jun 5th

Segraren hade förresten 8 … 9:37 PM Jun 5th

Det innebär att jag stannar på plats 3 878 345 724 i världsrankingen ungefär … Men jag ligger nog på top 10 i trivselligan 😉 9:39 PM Jun 5th

Ja, även om jag nu inte visade några briljanta ölkännarkunskaper den här gången så var det en underbart härlig dag och en kanonidé av Malte. Förhoppningsvis så återkommer den här rundan varje år och jag har redan nu bestämt mig för att ligga i hårträning.

Inte bara genom att dricka en hel drös med goda öl för att nå bättre är 4 rätt nästa gång. Nej, jag kan också tänka mig att träna på själva rundan. Joggandes… (har testat nu – tis 8/6 – funkade finfint 🙂 )

För er som hakar på just den idén kommer här som avslutning en karta som ni då kan ta till för att få in rätt steglängd och tempo. Rundan är på 8,13 km hemmifrån mig, via alla vattenhålen till ett avslut på Paddys.

/Stefan S

PS! Malte meddelar att facit finns på både deras hemsida och Facebooksidan nu.

~ av tourtrappist på 07 juni 2010.

Ett svar to “Öltipspromenad med Sällskapet Malte i Malmö 5 juni 2010”

  1. Trevilgt att du gillade idén. Planen är att vi kommer att fortsätta att köra så länge som pubarna och deltagarna tycker att det är kul. I fjol fick vi in 91 blanketter, och i år 124, så än så länge är trenden positiv. Facit finns nu för övrigt både på hemsidan och på Facebook.

Kommentera

 
