Oppigårds, Single Hop Ale


Det här var den stora dagen. En groda skulle förvandlas till en prins och skulle hålla ett tal som överraskade alla monarkins belackare och Björn Skifs skulle göra ett sista försök att tvätta bort ”Ougha-Chaka-stäpeln” i pannan för evigt…

Men framför allt så skulle jag få min lite lätt aviga attityd till svensk öl ytterligare tilltufsad. Ja, eller knäppt på näsan en aning i alla fall.

Tidigare har ju Mölndalsbryggeriet Dugges överraskat mig med sin 1/2 Idjit och Nynäshamns Ångbryggeris Bedarö Bitter har också visat sig ha ett bra bett.

Och nu var det dags igen. Oppigårds Single Hop Ale hade en fräsch humlesmak, lätt beska och fruktton när den serverades precis lagom sval till en fenomenal sillmacka och snaps (Den nya Haga såklart… dagen till ära) på Spinkenäs mitt i skärgården på den svenska östkusten.

Det enda tråkiga var att middagen fortsatte så raskt (ja, jag är ju som ni vet inte världens snabbaste – ingen skugga över värden) att jag inte riktigt hann med att tömma flaskan. Till huvudrätten serverades det rödvin. Gott såklart… men nu är ju detta en ölblogg så vi lämnar just det därhän…

Jag tar som vanligt hjälp med att beskriva ölen av en möjligen mera etablerad ölentusiast. Bark från Linköping har beskrivit Single Hopen så här på Beer Advocate:

The colour is pale copper and the high off white foam sinks to a finger thick head leaving some lacing.

The quite strong smell is fresh and very hoppy with a sweet note of hay and flowers. Some honey, a mild bitter flavour and dried fruits (that resembles a bit of the Shepherd Neame house flavour).

The taste is refreshing and hoppy, but not overly bitter. Hay, apricots, dry dried apples, some English yeast. The aftertaste is dry and bitter with notes of minerals, French loaf, grass and cut flowers.

A highly drinkable blonde ale with that special grassy Styrian Golding aroma. Will probably be a staple beer this summer.

Jag nickar instämmande och kan bara säga att jag redan hunnit med ett par flaskor till sedan förra veckans premiär. Och det blir säkert fler.

En sommarhöjdare helt enkelt.

/Stefan S

PS! Jag kan inte låta bli att dela med mig av en annan vinkel på rojalistyran från den här helgen. Även ett slott måste ju vara rent 😉

~ av tourtrappist på 25 juni 2010.

Kommentera

 
