Hornbeer, Black Magic Woman


Igår, till VM finalen, korkade jag upp en mörk skönhet från Hornbeer med höga förväntningar.

Deras Caribbean Rumstout är fortfarande en av de godaste ölen jag druckit så frågan var om Black Magic Woman skulle hålla samma höga nivå eller om det skulle bli en besvikelse.

Det är ju alltid svårt att leva upp till så högt ställda förväntningar och antagligen har jag också skarvat till en del när det gäller hur mycket jag gillade CR allt eftersom tiden har gått…

Men BMW nådde fram. Eller ja, nästan ända fram i alla fall. Frågar ni mig så var den underbart fyllig i både doften, smaken och i munnen. Full av aromer som choklad, kaffe och kanske en aning lakrits. Precis som jag vill ha det alltså 😉

Om minnet inte sviker mig helt så ligger den bara strax bakom CR i min egen smakskala vilket gör att Hornbeer kliver ytterligare ett par stegpinnar upp på min topplista över vassa bryggerier. (Det kanske får bli en dansk Tour Trappist vid tillfälle)

Hornbeer själva gillar givetvis vad de bryggt och säger så här om BMW:

”Vores bud på en anderledes stout med tørverøget malt. Her er tale om en rigtig ”mandfolkeøl” med meget af det hele. Øllet er brygget på ristede bygmalte, birkerøget malt, tørverøget malt, karamelmalte og alemalt. Øllet er humlet mere end ellers for at balancere den kraftige maltprofil. Til mad er det en udpræget dessertøl eller til mørk chokolade. Kraftige oste er også et fint tilbehør, men det er altså også tilladt at drikke den uden noget til andet end en god lænestol”.

Reklamtextvarning såklart. Men det tar ändå inte i för mycket på något sätt.

Låt oss höra med någon av entusiasterna på Beer Advocate ändå för säkerhets skull. Det blir BeerFly Guide från Chicago som får chansen. Så här säger han? hon?

”Jet black, smooth satiny surface, long lasting head with dimpled craters of tan foam.

The aroma was different than your average RIS, due to the use of peat smoked malt. Some dry bakers chocolate, also woody tobacco, barn timber and saddle leather. It didn’t come across as smoky, but more of an earthy, woody peat character. Maybe a touch of oxidation, but it wasn’t distracting.

The taste was dark chocolate, earthy, vegetal, peaty. Tobacco notes with a dry, nearly smoky finish. There was the underlying 10% abv, but it was well integrated.

Feel was rich and dry, fairly agreeable and standard”.

Mmm, jo men då verkar vi ju vara överens… alla tre 😉 Återstår då bara att se de mörka gyllene dropparna skumma upp hemma på mitt köksbord. Se, lyssna och föreställ er dofterna… Jag rekommenderar BMW starkt.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 12 juli 2010.

8 svar to “Hornbeer, Black Magic Woman”

  1. […] tillhör en av mina favoriter sedan jag drack deras Caribbean Rum Stout och Black Magic Woman Stout. Här har vi att göra med an annan mörk pärla som man själva klassar som en mörk IPA. Hophorn […]

  2. […] kanske med sin underbara Caribbean Rumsstout men också med finfina Hophorn Black IPA, den fylliga Black Magic Woman Stout och den vassa Imperial […]

  3. […] favoriter som Black Magic Woman, Caribbean Rumstout och The Fundamental Blackhorn Stout har med sin klass satt tydliga […]

  4. Det bästa öl jag har smakat….

  5. Apsolut en av de bästa jag smakat men bolaget är konservativ var kann man beställa denna go sak?

    • Ja du Ulf. Sedan bolaget slutade upp med att erbjuda de lokala bryggarna plats på hyllan så tar inte de skånska butikerna in dem så att de då går att beställa till din butik. Vilka andra kanaler som du kan beställa ifrån vet jag inte. Men tar du dig till Köpenhamn är det ingen match att hitta dem. Barley wine, http://barleywine.dk/ , är ett säkert kort och troligtvis också Ölbutikken. På Hornbeers egen hemsida hittar du en hel lista över danska butiker och barer som de levererar till: http://hornbeer.dk/forhandlere/

  6. […] tomater 1 dillkrona 2 tsk dillfrö 1 rejäla nypor salt Nymald svartpeppar I kockens glas: Black Magic Woman (nr 11772) – Danmark I kockens öra: Aretha Franklin – Rock […]

Kommentera

 
