Malmö Brygghus – The Beerproject


På väg hem från en cykelrunda i Malmös omnejd rullade jag in i stan via Möllan. Jag slängde förstrött en blick på Mazettihuset och fick syn på en skylt jag inte hade sett förut. Där stod ”The Beerproject”! Va… vad var nu detta?

Jag hann knappt ställa in cykeln på sin plats i lägenheten innan jag knappade in namnet i Googlesökfönstret och strax fick klart för mig att ett bryggeri faktiskt håller på att byggas upp mitt i min stad! Härligt!

Det första jag hittade var en artikel i Sydsvenskan från 31 mars 2010 när kopparpannorna från konkursade Bryghus Horsens höll på att lyftas in i lokalerna. Det är väl så det är även i bryggeribranschen… Den enes död…

Trist för Horsens men kul för mig 🙂

Nästa träff var bryggeriets egen webbplats www.thebeerproject.se där resten av pusselbitarna snabbt föll på plats. Så här skriver de bl.a;

”Axel Richter var den siste borgare att få bryggarlicens, den 11 juni 1864. Visst har det funnits bryggerier och produktion av öl i Malmö fram till mitten av 1990-talet, men ingenstans i staden har vi kunnat njuta av nybrygd öl i anslutning till bryggeriet, utan flaskor eller transporter däremellan. Nästa år, 2010, kommer öltillverkningen nära oss igen i samma byggnad där Richters bryggerier höll till 1889-1912. Malmö Brygghus – Malmöbornas eget bryggeri!”

Tradition, historia och framtid i ett. Och längre fram i texten fick jag klart för mig att jag t.o.m. kan vara med och påverka framtiden genom att bli medlem i både bryggeriet och en testpanel som ska testa brygderna INNAN de är riktigt klara! Vilken möjlighet 🙂

”Vill du vara med på denna resa, vara delaktig i projektet och stötta ekonomiskt för att vi äntligen ska få ett Malmöbaserat bryggeri igen? Om vi får utnyttja dina smaklökar, får du vara med och prova ut smakbalansen i ölet. Om vi får ditt medlemsbidrag till maltinköpen, får du bra rabatter på slutprodukten!

Välkomna till The Beer Project!”

Klart att jag vill!

Man har till att börja med bestämt sig för 6 fasta ölsorter och en varierande säsongsbrygd.

Så nu är jag medlem i The Beerproject i Malmö Brygghus och har ristat in den 16 augusti i almanackan för att gå på mitt livs första ölprovning för att faktiskt påverka ett framtida ölutbud.

Sedan ska Malmö Brygghus slå upp portarna i november 2010. Mmmm grymt!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 17 juli 2010.

Kommentera

 
