Provsmakning hos Malmö Brygghus


Äntligen var det dags för den första provsmakningen på Malmö Brygghus. Portarna slogs upp för ett hundratal entusiaster som blivit medlemmar i The Beer Project och vi bänkade oss fulla av förväntan.

Jag har nu testat tre av de fem ölen och gillar så långt vad jag fått testa väldigt mycket. Mer om detta kommer när jag satt mig bakom det vanliga tangentbordet senare i veckan.

Jag myser vidare så länge 🙂

Ni kan med fördel läsa Sydsvenskans Håkan Engströms inlägg från den 16 augusti om kvällen i hans blogg ”På tungan” som fått rubriken ”Brygghuset klarar provet”.

Ni vet redan at jag håller med Håkan.

Läs t.ex. vad han säger om sin favorit – Cacaoportern;

”Cacao-portern på 8,0% är inte ölet jag kommer att beställa till vardags, men det är ölet som kommer att ge Brygghuset ett namn i vidare kretsar. Denna porter bryggs med kakao som rostats av ägaren Anders Hanssons bror – det är han som förestår Malmö Chokladfabrik i samma fastighet.

Jag uppskattar konsekvensen: det är kakao i doften, det är kakao i smaken, det är kakao som ger bitterheten i efterbeskan. Bryggarna är noga med att påpeka att det är kakao, inte choklad som använts, och det finns verkligen inget kompromissbenäget sötsliskigt över denna porter. Med detta sagt: egentligen föredrar jag när den här typen av porter har lite av matchande kaffetoner och när det finns lite kompletterande humlebeska i eftersmaken. Men den typen av starkporter kan jag hitta annorstädes; med den historia och det familjeföretagande som finns i den här kåken är det helt rätt att tänka kakao”.

Eller läs hela Mikael Funkes artikel Nybryggt är en smaksak som publicerades i Sydsvenskan dagen efter provsmakningskvällen.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 16 augusti 2010.

Kommentera

 
