BarleyWine, Beer & wine shop


Vi var på en kort tvådagarssemester i Köpenhamn och hade såklart tänkt att både dricka och köpa med oss lite öl. Men butiken BarleyWine på Laederstraede dök upp mera som en överraskning.

Vi hade just avnjutit både smörrebröd, snaps och öl (en Globe Ale från Nörrebro Bryghus och Fanö Vadehav, en dark ale) på Café Kreuzberg och var på väg mot antingen Magasin du Nords vin- & ölkällare eller Ölcaféet Den Tatoverede Enke.

På vänster sida, på Laederstraede nr 16, dök så BarleyWine upp.

För mig blev det rena rama godisbutiken även om sortimentet inte var enormt på något sätt. Men efter mina smaklökar så var det ett väldigt bra urval.

Så här beskriver butiken själv sin idé på hemsidan:

”BarleyWine er navnet på den første deciderede ‘Beer & Wine Shop’ i centrum af København, som importerer og formidler særlige øltyper og klassiske vine fra især europæiske producenter. Engros salg til cafeer, restauranter, kantiner m.v. (HORECA) samt til butikkens detailkunder.

BarleyWine fører ingen ‘megalabels’. Det er de mindre brygmærker og vine fra mindre producenter, der dominerer hylderne i samspil med specialiteter fra de store.

På ølsiden gælder det øltyper som Trappist, Klosterbryg,
Red-Brown Ales, Porter og Stout, Bockøl, Hvedeøl, India Pale Ale (IPA), Lambic og Barley Wines – primært fra Belgien, Holland, Tyskland, Storbritannien og USA – men også fra Norge, Sverige og Canada.

BarleyWine fører også de spændende øl fra nye, danske mikrobryggerier som f.eks. Bøgedal, Ølfabrikken, Mikkeller, Amager Bryghus, Herslev, Musikbryggeriet, Raasted Bryghus, Brøckhouse og Svaneke”.

Om inte det låter lockande så vet jag inte 😉

Jag kom hem med följande lilla urval:

Fr.v: De Struises Rose Jeanne, Lagunitas The Hairy Eyball Ale, Flying Dogs Gonzo, Brew Dogs Tokyo, Basha och Paradox Smokehead, de Dolles Ara bier, Ölvisholts Lava och slutligen Mikkellers Black Hole. Mmmmm…

Jag kan avslöja att Gonzon redan är uppdrucken och avnjuten i gott sällskap och tjöt in på småtimmarna och resten står bara och väntar på samma öde i kylen.

Butiken var inte stor men hyllorna var välfyllda och servicen vänlig och kunnig. Skulle det vara så att något saknades på hyllorna var det inga problem att beställa hem. Det är väl snarare så att problemet ligger i att man inte har vägarna förbi varje dag.

Dagen efter jag var där skulle de tex få in 3st ”Sink the Bismarck”… bara en sån sak 🙂

Så, om ni har svårt att bestämma vart ni ska gå när ni är i Köpenhamn så har ni nu fått ytterligare ett gott mål. Jag rekommenderar det å det varmaste. Glöm bara inte att ta med en riktigt bra väska 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 21 augusti 2010.

5 svar to “BarleyWine, Beer & wine shop”

  1. Hej!

    Det låter inte så dumt, julafton i godishyllorna.

    Hans

  2. Du har så rätt så rätt 🙂
    Det blev ju inte Ölbutikken den här gången… men vi kan väl dubblera!
    /Stefan S

  3. […] ännu mera sugen har jag såklart varit sedan jag köpte den på Barleyewine beer & wineshop i Köpenhamn i slutet av […]

  4. […] mot att dricka med lite extra spänning. Och ytterligare en i raden som jag köpte på härliga Barely Wine Beer & wineshop i Köpenhamn i […]

  5. […] mest exotiska ölen jag fick med mig hem från Barleywine öl och vinhus i Köpenhamn i somras var nog den här islänningen. En Smoked Imperial Stout står det på flaskan medan det […]

Kommentera

 
