Lagunitas, The Hairy Eyball Ale


En av ölen jag fick med mig från BarleyWine, Wine and Beer Shop på Laederstraede i Köpenhamn var den här Lagunitas The Hairy Eyball Ale.

Och det var faktiskt den enda helt okända ölen jag köpte då. Ja, både okänd bryggare och okänd öl. Det var helt och hållet en rekommendation från innehavarinnan i butiken utifrån de övriga ölen jag köpte.

Spänningen var därför rätt så stor när jag öppnade kapsylen och de första dofterna pyste ut. Jodå, det lovade gott. Hon hade nog förstått min ölsmak på rätt sätt 🙂

Det visade sig att The Hairy Eyball Ale var en mörkbrun ale med rätt så söt och knäckig doft och smak. Mer chokladig än söt kanske och riktigt, riktigt god.

Om vi kollar med vännerna och ölnördarna på BeerAdvocate så säger de ungefär detsamma. Låt oss tex höra vad WJVII ifrån Stevens Point i Wisconsin säger om det håriga ögat:

”Poured into a pint glass this brew is a deep amber color that has a nice 2 finger off white head that lasts real long leaving sticky lacing after each sip.

The aroma is of burnt caramel, some toffee, slight apricot and fig notes.

The taste is a little milder than the aroma led it to be. Some nice malts up front with decent toffee sweetness and a slight mild bitter finish. Alcohol is definitely in the back of my throat lacing a nice warm sensation.

This is a decent brew but not sure if good on a hot summer night to have more than one”.

Ja, ungefär vad jag sa, men med en klart vackrare och elegantare vokabulär. Helt klart är vi i alla fall överens. Vi gillar’t 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 31 augusti 2010.

Kommentera

 
