Malmö Brygghus, IPA


Så har den då äntligen kommit in i bolagets sortiment! Tillsammans med Cacao-Portern står de nu sida vid sida på ett antal utvalda Systembolag runt om i Malmö (landet?).

När jag var på förhandsprovningen på Malmö Brygghus härom veckan så förstod jag inte att IPAn skulle komma i samma dundersnygga flaska som portern, så det var nära att jag missade den helt…

Men jag räddades av bolagets suveräna personal som, som alltid, hade koll på läget.

Nu kom jag hem med två flaskor av varje och avnjöt direkt IPAn till landskampen Sverige – Ungern (2-0, båda målen av f.d. ängeln Pontus Wernbloom 🙂 ) vilket ju inte kunde bli annat än en smaksensation på alla tänkbara sätt.

Jag har nog blivit lite inlurad i tron att en IPA ska vara tokhumlad och fullständigt pösa över av både humlearomer, citrus och beska. Men här har Malmö Brygghus tydligt deklarerat att det är tal om en IPA av engelsk typ. En mer balanserad variant men ändå med mycket fruktsmak och underbar beska.

Bryggarmästaren Benny Sundberg beskrev IPAn med vällust redan på förprovningskvällen så här:

Håkan Engström på Sydsvenskan bloggade direkt efter förhandsprovningen på Malmö Brygghus på sin ”På tungan” om alla de fem öl vi fick testa den kvällen. Om IPAn skrev han:

”Brygghusets IPA (India Pale Ale) är av engelsk typ, inte av den mer moderiktiga amerikanska. Det uppskattar jag; marknaden svämmar över av amerikanska dunder-IPA. Denna lite mer modesta eller åtminstone mindre vulgära IPA på 6,6% har aprikoser och karamellmalt i doften, är knäckig och kraftig i munnen, och drar åt först marmelad och sedan fruktkorg i eftersmaken”.

Benny och Håkan verkar vara ganska överens tycker jag. Och jag är inte den som är den utan sällar mig till de vises skara och säger bara att det här är riktigt riktigt bra.

Håll utkik när den dyker upp på ditt bolag eller på din favoritpub. Den är värd väntan om du frågar mig. Stolt halvskåning som jag ju har blivit med åren… 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 04 september 2010.

Ett svar to “Malmö Brygghus, IPA”

  1. […] fredags blev det Malmö Brygghus IPA, i lördags blev det en sväng till BA med två finingar på fat (Left Hands Jackmans Pale Ale och […]

Kommentera

 
