Malmö Brygghus, Cacao-Porter


Dags för premiär nummer två på en och samma helg. Och från ett och samma bryggeri. Malmö Brygghus.

Ändå sedan provsmakningskvällen i Mazettihuset har jag längtat lite lätt efter att Cacao-Portern skulle släppas på Systembolaget. I fredags var det dags.

Att jag kunde hålla mig ändå till idag är ju märkvärdigt kan man ju tycka då men det har liksom varit fullt upp 🙂

I fredags blev det Malmö Brygghus IPA, i lördags blev det en sväng till BA med två finingar på fat (Left Hands Jackmans Pale Ale och Founders Dry Hopped Ale). Det fanns helt enkelt inte plats för en Cacao-Porter också 😉

Men idag – idag åkte korken upp och cacaodoften pyste vackert ut tillsammans med en lätt vit rök ur flaskhalsen. Mmm…

Precis som bryggeriets ägare Anders Hansson och bryggarmästare Benny Sundberg sa redan för ett par veckor sedan är detta en porter som doftar cacao men smakar öl. Det är helt enkelt en helt oemotståndlig balans mellan sötma och bitterhet.

Hör dem berätta själva:

Och om jag får lov att upprepa det jag skrev redan under provningskvällen så beskrev Sydsvenskans ölskribent Håkan Engström Portern så här:

”Cacao-portern på 8,0% är inte ölet jag kommer att beställa till vardags, men det är ölet som kommer att ge Brygghuset ett namn i vidare kretsar. Denna porter bryggs med kakao som rostats av ägaren Anders Hanssons bror – det är han som förestår Malmö Chokladfabrik i samma fastighet.

Jag uppskattar konsekvensen: det är kakao i doften, det är kakao i smaken, det är kakao som ger bitterheten i efterbeskan. Bryggarna är noga med att påpeka att det är kakao, inte choklad som använts, och det finns verkligen inget kompromissbenäget sötsliskigt över denna porter. Med detta sagt: egentligen föredrar jag när den här typen av porter har lite av matchande kaffetoner och när det finns lite kompletterande humlebeska i eftersmaken. Men den typen av starkporter kan jag hitta annorstädes; med den historia och det familjeföretagande som finns i den här kåken är det helt rätt att tänka kakao”.

Återstår bara att njuta av skummet i ett precis upphällt glas…

Så ta er nu till bolaget så snart Cacao-Portern dyker upp 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 05 september 2010.

3 svar to “Malmö Brygghus, Cacao-Porter”

  1. Så ska det se ut!

    Min cacaoporter står och väntar på rätt tillfälle.

    Men. Ska du inte köpa ett schysst ölglas?

  2. Börja med ett klassiskt ölprovarglas, som är perfekt för de flesta ales, porters och stouts.

    Sedan kan du köpa andra typer av ölglas när behovet uppstår, t.ex. en belgisk ölkupa eller ett tyskt Weizenglas om du dricker just klosteröl eller veteöl med jämna mellanrum.

Kommentera

 
