Ölvisholt Brugghús, Lava Smoked Imperial Stout


Den mest exotiska ölen jag fick med mig hem från Barleywine öl och vinhus i Köpenhamn i somras var nog den här islänningen. En Smoked Imperial Stout står det på flaskan medan det på entusiastsajterna på nätet ofta står Russian Imperial Stout.

Hur det än är med den saken så föll den mig på alla sätt på läppen. Den var nära nog sensationellt bra 🙂

Därför är det med sorg jag läser på nätet att Ölvisholt Brugghús har ekonomiska problem och faktiskt har gått i konkurs nu i september 2010. Islandsbloggen skriver 101011 följande:

”Bryggeriet Ölvisholt har gått i konkurs. De tidigare ägarna vill ta över driften från konkursförvaltaren – och produktionen av ölsorterna Skjálfti, Móri och Lava som ingår i Systembolagets beställningssortiment fortsätter.”

Det låter inte helt betryggande men vi får helt enkelt hoppas på det bästa. Den här bryggaren är för bra för att inte finnas kvar.

Lavan är som sig bör mörk och fyllig och som etiketten säger ganska rökig. Jag njuter i fulla drag av både dofterna, smaken och den lite oljiga konsistensen. Choklad och lakrits gör att jag ett tag är lite orolig för att den ska kantra över till godisgenren men den är så mycket mer balanserad än så. Sötman och beskan samspelar fint och den slutliga känslan är helt klart att jag borde köpt en flaska till 😉

Jag får ganska mycket medhåll från Kjyost från Winnipeg, ManitobaBeer Advocate som säger så här om Lavan:

”Pours a thick oily black stout with a reddish-mocha head that recedes too quickly and only laces lightly. Aromas of molasses, licorice and a bit of smoke are prevalent, with a distinct chocolatey sweetness above it all. The first thing that hits you is the smoke, but it is nowhere near overpowering the other flavors that you would expect from an RIS. The licorice and molasses couple beautifully with the smokiness that almost disappears over time. The carbonation is too strong IMO for the style, but it is a fantastically drinkable RIS to sip on, especially because you can’t notice the almost 10% ABV.”

Själva säger Ölvisholt följande om Lava:

”Lava- Reyktur Imperial Stout

Lava hefur algjöra sérstöðu í bjórframleiðslu hér á landi og reyndar á heimsvísu. Lava er kolsvart öl en liturinn kemur frá dökkristuðu malti sem hefur verið brennt á svipaðan hátt og kaffibaunir. Markmið bruggmeistarans var að gera bjór sem hefði mikla sérstöðu. Upphaflega var Lava framleiddur fyrir Svíþjóð en ákveðið var eftir að framleiðsla hófst að setja Lava í reynslusölu hjá ATVR sem gekk vonum framar. Lava er eins og gott vín, hann batnar á flöskunni í 3 ár sé hann geymdur á köldum stað.”

Fattar ni 😉 (kontakta annars Martin i TT. Han har bra försänkningar på vulkanön i norr) Se annars bara de svarta oljiga dropparna fylla mitt Chimayglas så är ni lite mer på banan…

Mörka Imperial Stouts är fortfarande mina favoriter och den här rökta islänningen kommer att finnas högt på önskelistan ett bra tag framöver. Och det är inte utan att jag också har blivit riktigt nyfiken på de övriga ölen i Ölvisholts sortiment.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 02 november 2010.

Ett svar to “Ölvisholt Brugghús, Lava Smoked Imperial Stout”

  1. […] Ölvisholt så inträffar i alla fall det ovanliga att jag sätter deras Smoked Bock före deras Smoked Imperial Stout – Lava. Det är […]

Kommentera

 
