Dugges, Idjit Imperial Stout – 4


Så har jag då äntligen fått tag på två flaskor av DuggesImperial Stout med potens. Svart som natten och stark som synden” som de själva skriver på Idjit etiketten.

Allt sedan i april i år när jag för första gången smakade en 1/2 Idjit har jag letat efter ”storebror” Idjit som jag liksom tänkte mig skulle bräcka 1/2 Idjit på alla plan.

(Och nu har jag förstått att det dessutom finns en ekfatslagrad variant – Perfect Idjit – som dugges beskriver med följande ord;

Här har vi låtit vår potenta hjärtevärmare ”Idjit!” mogna några månader på ekfat för att ta upp dess runda form i aromen. Trä- och vaniljtoner från fatet fullbordar perfektionen. Avnjutes i små glas med måtta.”

Det blir helt enkelt till att jaga vidare ;-))

Med all tid som passerat sedan jag drack 1/2 Idjit har jag dock svårt att riktigt jämföra syskonen sida vid sida, men Idjit klarar provet galant.

Jag både doftar och smakar choklad och lakrits i mängder och i bakgrunden pyser och jäser rostad och tom bränd karamelliserad malt och kaffe. Alla ingedienser som jag vill ha i en Imperial Stout finns på plats med gott mått. Det enda som hindrar den från att nå himmelska höjder är att den möjligen är något för söt och godislik. Söt och gullig är också flaskan som av någon anledning har ”krympts” till 25 cl. Lite trist…

Men det betyder inte att Idjit inte är grym – för det är den! Helgrym!

Dugges fortsätter sin copytext på etiketten;

…”Svart som natten och stark som synden, framkallar den kraftiga känslor och värmer hjärtan. Kan med fördel användas för att bota kallt sinnelag. Öltypen har ”testats kliniskt” i Ryssland sedan Katarina den storas tid.”

Kliniskt testad öl låter ju som balsam för själen måste jag säga 😉 Och balsam är den. I alla fall för gommen och smaklökarna.

Ingen på Beer advocate har tydligen haft möjlighet att prova den här guldklimpen så jag får helt enkelt leta på andra entusiastsajter för att få hjälp med bedömningen av Idjit.

Rate Beer hittar jag tex Rastacuere från Montréal i Canada som beskriver pärlan från Mölndal så här:

Made without dark malts this one and the information is of significant importance. This monster appears in a dark brown attribute, covered by a fading off-white cover. Sugary and fruity nose can’t help, but have us think of date squares. Molasses and corn beer background. More intense in mouth where it never approaches to feeling like 16%+. Full on berry, dark plum and date flavours. The fruitiness is its soul, but not its entire being. Licorice and earthy caramel finish. Syrupy, full-bodied, and begging for a quick teeth cleaning, but it remains a fine candy and from this brewer, a gift.

Ska vi söka upp en svensk kommentar så får det bli Svesse från Hässelby som i och för sig uppskattar Idjit redan nu men som gärna skulle se att den lagrades ett tag för att bli perfekt;

Dark brown colour with hints of black and ruby. Brief brown head. Full, malty nose with roasted coffee, wood, dried fruit and prunes. Vinous. Full, malty taste with chocolate, dried fruit, vanilla and loads of coffee in the finish. Thick, syrupy mouthfeel, almost cloying (just to say ”full bodied” doesn’t seem to suffice). Obviously very sweet, actually too sweet for me. It’s a nice beer now, but give it a couple of years and it might be stunning.

Nåja. Ni fårstår alla vid det här laget att vi har att göra med en grym, fyllig, smakrik, kanske aningen söt Imperial Stout som bara kommer att bli bättre med tiden.

Jag har en flaska till i kylen men tror knappast att den kommer att få chansen att lagras mer än högst ett par dagar till innan kapsylen åker av 😉 Den första fick sällskap av en klassisk Biff a la Lindström och jag är övertygad om att jag kan hitta ett lämpligt sällskap även till den andra inom kort 🙂

Jag ska göra ett nedslag i den nyinrättade högst subjektiva (läs okunniga men entusiastiska) poängskalan 1-5 också.

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Här fixar Idjit utan besvär en 4a. Något mindre sötma så hade nog änglavingarna börjat växa ut 😉 …

Njut nu av synen av en syndigt svart och stark Idjit hällas upp till tonerna av FZ klassikern St Alphonzos pancace breakfast…

/Stefan S

~ av tourtrappist på 16 november 2010.

5 svar to “Dugges, Idjit Imperial Stout – 4”

  1. Jag tycker att det är fullständigt lysande med 25 cl flaska för den här typen av drycker.

  2. 🙂 Ja, om jag sansar mig och känner efter så har du en poäng. Idjit är så sprängfylld med smak att en 25 cl lämnar mig nära nog precis nöjd… med en liten, liten känsla av att jag hade önskat en mun till. Ganska perfekt alltså.

    Men precis när jag druckit och skrev så ville jag bara ha mer 😉

    Nu går det ingen nöd på mig dock eftersom detfinns en til i kylen för ett senare tillfälle.

  3. […] en fin lager. Inte bara Stouts och Imperial Stouts som de ju charmat mig med hittills (som med Idjit och 1/2 Idjit […]

  4. […] med tanke på vad Dugges Ale- och Porterbryggeri visat att de kan med Idjit och 1/2 Idjit så skulle jag önska lite mer krydda och mustighet ur Kal! Men det är klart… […]

  5. […] ska stå. Det är tydligt och det är gott. Men jag gillar ju när de tar i lite extra, som med Idjit tex. Då slår det […]

Kommentera

 
