Great Divide Brewing Co, Hibernation Ale – 3


Great Divide Brewing tillhör en liten (men växande) grupp av bryggerier som jag har lärt mig att uppskatta mer än andra.

Jag tror att det var deras Oak Aged Yeti som öppnade ögonen på mig ganska raskt följt av ”den vanliga Yeti”.

Hibernation Ale provade jag första gången förra vintern medan deras Titan IPA och Hercules Double IPA förgyllde våren på bästa tänkbara sätt.

Själva berättar de stolt på sin hemsida att de rankas högt av både proffessionella jurys och oss ölentusiaster. Hör här:

Great Divide brews some of the globe’s most balanced yet assertive and flavorful beers.

These beers have landed an impressive amount of acclaim: Great Divide beers have earned 17 Great American Beer Festival medals and 5 World Beer Cup awards. Great Divide was also ranked 8th in Ratebeer.com’s 2010 “The Best Brewers in the World” and was ranked 7th in Beer Advocate’s 2009 “All-Time Top Breweries on Planet Earth.”

But why take their word for it? Crack open a bottle and decide for yourself”.

Ja, det är just det jag nu har gjort… igen 🙂

Hibernation Ale har bryggts sedan 1995 och längs vägen vunnit alla valörer av medaljer på the Great American Beer Festival. Jag har inte svårt att förstå varför.

Glad amatör som jag är har jag inte allt för många referenser till öltypen English-style Old Ale mer än just Hibernation. (Bra nog kan man dock säga ;-)) Men jag känner en syrlighet och fruktighet tillsammans med rostade smaker av choklad och nötter spetsat med alkohol. Beska, jo det finns där också i god balans med en svag sötma.

🙂 Lyssna inte för mycket på mitt svammel utan läs istället vad TheSteiny från Omaha i Nebraska skriver på Beer Advocate (han kanske vet vad han snackar om ;-))

Poured out a dark, dark brown. Head didn’t have a very impressive size, though it did have a very good light cream color, as well as a good texture. Sadly, it dissipates into a thin film rather quickly.

A little hoppy, but sweet smell to it. I can’t quite place anything specifically. That being said, I will admit to some level of disappointment that nothing popped out to me. I’m hoping it was a result of the pour, and I will update at a later date if my opinion changes.

Very solid taste. Started bittersweet, with a little nuttiness. There are malty tones towards the end, as well as what feels like mint. The mint is actually a very refreshing addition to the palate, given it’s only a hint rather than something overpowering.

Carbonation was kept low. For this particular lineup of flavor and flow, I would’ve liked a little lower bubbly in my brew. Past that, it was pretty smooth and has a comfortable amount of weight going down.

In all a decent brew. It’s a little high on ABV for being a session brew. Despite that, I’m a little disappointed my local beer shop didn’t have any cases. It’s definitely worth having at least two glasses to get the full range out of the beer”.

Snyggt uttryckt rakt igenom. Jag gillar beskrivningen.

TT ger Hibernation Ale en mycket stark 3a på vår subjektiva entusiast och amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är i min smak lite ”otydlig” och inte så rejäl som mina favoritstouts (det är ju inte heller avsikten kanske). Men den är helt klart bra – mycket bra!

Till sist – givetvis häller jag upp ett glas 🙂 Njut, bara njut 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 24 november 2010.

Kommentera

 
