Mikkeller, Santas Little Helper 2010 – 3


Julen är snart här och det är hög tid att njuta av de kryddade mörka ölen som hör högtiden till.

På julhyllan i mitt Systembolag fanns en hel del att välja bland men min favoritbryggare Mikkeller stod såklart ut från mängden med sin Santas Little Helper.

Ölet har bryggts ett par år nu men receptet byts ut varje år så att framför allt kryddningen blivit något annorlunda. I år, 2010, beskriver Mikkeller tomtens lilla hjälpreda så här:

En mørk stærk belgisk ale brygget på: vand, malt (maris otter, special-B, biscuit, og pale chocolate), havre, sukker (mørk candi sirup og mørk cassonade) humle (northern brewer, hallertauer, styrian golding), krydderier (sød appelsinskal, bitter appelsinskal og muskatnød) og belgisk alegær”.

Godt nok för en nyfiken amatör!

En stark mörk belgisk ale med smak av apelsinskal och muskot är precis vad jag tycker att jag har i glaset också. Sötman och alkoholen slåss lite om uppmärksamheten och för mig har den lite av en ”fladdrig” karaktär som jag inte är van att hitta hos Mikkeller. Inte helt 100 alltså… 😦

Vi kollar och ser vad entusisasterna på nätet säger. Tex champ103 från Houston, TexasBeer Advocate:

Pours a dark brown, nearly black color. A two finger tan head rises with really good retention. Rings of sticky lace are left behind.

Smells toasted malt, to nearly roasted malt. Some big Belgian yeast aromas as well. Some bread crust.

The taste is some roasted malt and chocolate. Big bready flavors as well. Reminds me more of a stout than anything. Enjoyable though.

A full body that is low on the carbonation. Creamy and smooth. Not hard to drink. Something I can sip on with ease, but there is a big alcohol punch.

Mostly simple toasted/roasted malt flavors. Though still enjoyable. I wish some more spices and other flavors would come out. Overall, worth a try”.

Inte helt översvallande här heller alltså…

TT ger Santas Little Helper 2010 en 3a på entusiast och amatörpoängskalan 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är i min smak alltså lite ”fladdrig” och otydlig för att falla mig helt på läppen. Visst är det gott… men den lyfter inte riktigt. Jag hoppas att tomten ordnar lite personalomsättning och skaffar sig en vassare hjälpreda till 2011 🙂

Men ändå – varsågoda, tag gärna ett glas:

/Stefan S

~ av tourtrappist på 28 november 2010.

4 svar to “Mikkeller, Santas Little Helper 2010 – 3”

  1. Skulle du kunna utveckla det här med ”fladdrig”. Jag tycker nog fladdret är värt en 4. Några bastanta revbensspjäll tror jag dessutom kan mildra fladdrandet till en mustig bris över gommen.

    Hans

  2. Hahaha, ja det kommer säkert att funka bra med revbensspjäll 🙂

    Nja, fladdrig är väl kanska inte den gängse öltermen, men jag kände att smaken inte riktigt kunde bestämma sig för vad som var basen eller grunden. Alkoholens skarpa smak å ena sidan och sötman från apelsiskalen och den rostade malten å andra.

    Man är ju bortskämd med att Mikkeller brukar sitta som en handske ju. Så jag står envist, benhårt och lite bångstyrigt kvar vid min trea… men jag dricker gärna en till när som helst 😉

  3. […] faller naturligtvis tyngst för de mörka ölen som tex Black Tie eller de kryddiga som Santas Little Helper men även de välhumlade som tex I Beat […]

  4. […] med förra årets tomtenisse, Santas Little Helper 2010, så upplever jag, utan att veta om det egentligen är ngn skillnad, årets variant som mera […]

Kommentera

 
