TTs julsill 2010 med Mikkellers Santas Little Helper – 3


Jag har väldigt länge tänkt att jag ska försöka hitta och testa bra matrecept med god öl i. Nu är det dags att äntligen slå till.

Det är julsillen som ska testas fram tillsammans med en riktigt göd ölinläggning. Frågan har varit vilken typ av öl som jag ska använda. Ljus, frisk och besk eller mörk, fylig och kryddig.

De flesta recepten jag har hittat har använt sig av ljusa lager eller pilsner så därför är det ju inte mer än logiskt att jag istället testar med en mörk skönhet 😉

Nära till hand fanns Mikkellers fina julöl Santas Little Helper och en halv flaska fick se sig hälld på sillburk istället för ölglas. Om det var klokt eller inte stod skrivet i stjärnorna 😉 Men testar man inte så kan man ju aldrig få veta.

Såhär gick jag tillväga:

1. Ett paket ABBAs 5 minuterssill och en lämplig glasburk med ”klämlock” inhandlades. Sillen skars i lagom smala bitar.
2. En morot och en liten rödlök skars i vackra slantar respektive strimlor och fick sällskap av ett par korn svartpeppar
3. En Mikkeller Santas Little Helper korkades upp och hälldes i sillburken till ungefär hälften på burken.

4. Sillen, morötterna, löken och svartpepparn varvades ner i burken.
5. Till sist fyllde jag upp till burkens kant med sillspadet från sillpaketet.
6. På med locket och in i kylen för en dags ”lagring”
7. Öppna locket, dofta och njut och ät 🙂

Det här är riktigt gott! TTs julsill med Mikkellers Santas Little Helper är född!

Sillen är finfin i konsistensen och färgen är underbart vacker. Men fortfarande smakar det inlagd sill i största allmänhet. En viss doft och smaktouch av julkryddorna i ölen kan jag ana men inte så väldigt mycket mer.

Men jag ger mig inte här utan kommer att prova med flera öl och andra kombinationer. Jag skulle gärna se att jag fick till en blandning som helt enkelt smakar lite mer öl 😉 Om ni gör detsamma så hör gärna av er och berätta.

Betyget då? Nja, så mycket mer än en 3a på TT-skalan kan det inte bli såhär på första försöket. Men det är inte så himla illa ändå. Kul är det också 🙂 Ni minns väl amatörskalan?

1: Oätbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Vi jobbar väl vidare då mot i alla fall en 4a innan vi är nöjda 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 30 november 2010.

8 svar to “TTs julsill 2010 med Mikkellers Santas Little Helper – 3”

  1. Kul ide här! Jag ska banne mig testa själv. Tack för inspirationen!

  2. Kul!
    Berätta gärna när du har testat själv.
    /Stefan

  3. Låter som en god idé. Skall testa med någon lämplig flaska. Tror smaken kan utveklas efter några dagar. Hur är smaken nu, någon förändring?

    • Smaken utvecklas inte speciellt mycket. Bara aaaaningen mer öldoft och smak men inte tillräckligt för att jag ska vara nöjd. Det är fortfarande lite vanlig inlagd sill över den.

      Kanske man kan lägga till lite kryddor extra eller kanske låta bli att fylla upp den sista lilla biten i burken med sillagen. Hur som helst så är det snart dags för nya försök. Nya sillpaket är inhandlade 🙂

  4. […] försöket var med Mikkellers Santas little helper men jag tror inte att det var ölet som var orsaken till att det inte smakade tillräckligt med öl […]

  5. […] gjorde först en variant på Mikkellers Santas Little Helper som blev bra men inte tillräckligt ölsmakande. Nu står den vässade andra varianten på Great […]

  6. […] detsamma som ”TTs julsill 2010 med Great Divides Yeti Imperial Stout” (4) eller ”TTs julsill 2010 med Mikkellers Santas Little Helper” […]

  7. […] två varianter för att jag skulle få lite erfarenhet och känsla. Det var först en variant med Mikkeller Santas Little Helper 2010 som blev tunn på ölsmak (3a) och därefter ett nytt, klart bättre, försök med Great Divide […]

Kommentera

 
