Great Divide Brewing Co, Yeti Imperial Stout – 4


Ännu en av Great Divides etiketter har dykt upp på hyllorna i mitt Systembolag – Yeti Imperial Stout!

Givetvis tog jag med en bums 🙂

Jag har sagt det förut – Great Divide kvalar in bland mina favoritbryggerier med lätthet och Yetin gör mig inte det minsta besviken. Favoritpositionen bara förstärks!

Att det dessutom handlar om en Imperial Stout, en av absoluta favoritvarianter på öl gör det inte sämre. Det är bara minnet av en Oak Aged Imperial Yeti för något år sedan som lämnar den här varianten lite i skuggan. Men det är lätt att leva med 😉

Great Divide själva säger så här om Yeti:

Yeti Imperial Stout is an onslaught of the senses. It starts with big, roasty malt flavor that gives way to rich caramel and toffee notes. YETI gets its bold hop character from an enormous quantity of American hops. It weighs in at a hefty 75 IBUs”.

Och det är nog där även jag tycker att Yetin vinner – i den härliga balansen mellan rostat, sött och enormt välhumlat. Mmmm 🙂

Beer Advocate öser t.ex kevinconroy från Denver, Colorado – Great Divides hem på jorden – lovord över Yeti. Hör här:

This is one of the sexiest beers i have poured. It looks amazing. No light will pass through this beer very black. For the style this beer is a bench mark

Smell’s like a stout. Good smell

This beer is amazing. It taste like a chocolate coffee wonder. Splashing this around in my mouth I find a nice initial chocolate coffee flavor and then it is finished with a great bittering that surrounds my salivation glands

Great mouth feel very creamy; very rich

At 9.5% you would think that this beer would be a heavy hitter, but it is actually quite subtle. Very easy to drink…very easy to drink a lot before you even notice

This beer is exceptional no more needed to say”.

Hade jag inte testat Yetin själv hade jag möjligen varit lite tveksam till om det är äkta känslor eller en beskrivning kryddad med en övedos amerikansk lokalpatriotism. Men jag har testat 😉 Det tycker jag att ni ska göra också!

TT ger Yeti en glasklar och julglittrande 4a på vår subjektiva entusiast och amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

För att nå himmelska höjder skulle jag önskat mig lite mer smakexplosion… Men vi talar om väldigt små marginaler här…

/Stefan S

~ av tourtrappist på 05 december 2010.

5 svar to “Great Divide Brewing Co, Yeti Imperial Stout – 4”

  1. Låter fint. Min flaska får stå till sig lite i källaren.

  2. […] Läs gärna mer på denna ölblogg om Stouten » […]

  3. […] var dock rätt så blandade. Great Divide brukar leverera och Yeti är alltid bra. Oak aged Yeti satt som en smäck senast men det fanns också ett litet minus i […]

  4. […] sätt GDBCs signaturöl både genom sin kvalitet, sin popularitet och genom sina många varianter. Yeti “classic”, Espresso Oak Aged Yeti eller Belgian Style […]

Kommentera

 
