Brasserie Dieu du Ciel, Solstice d’hiver – 4


Jag fick ett kort och kärnfullt mejl härom dagen från Hans:

Ett tips som jag inte såg på TT-bloggen. Solstice d’hiver från Dieu du Ciel! Dom kan brygga öl i Kanada också”.

Jo, tänkte jag det har han rätt i. Och så svarade jag:

Det är rätt Kruber… den är inte på bloggen ännu. Men den har testats och fått MVG 🙂

Brasserie Dieu du Ciel är ett tokstollebryggeri som gör kanonöl vad jag har märkt hittills.
På bloggen hittar du deras Péché Mortel stout och jag har även lyckats prova deras Aphrodisiaque stout, Corne du diable IPA och Rigor mortis (!!!) quadrupel. Suveräna allesammans på sitt sätt. Dessutom med etiketter, namn och copy i klart kaxig och egensinnig stil. Svårt att inte gilla
:-)”

Så bad jag Hans om en lite mera personlig utläggning om ölen och fick följande tillbaka:

Var och köpte två flaskor först i förra veckan och testade. Efter det var jag och kompletterade med ytterligare några i går (la till några Santa också) och kunde inte motstå en flaska igår kväll. Vi var sent hemma så det blev pizza, men med det ölet kunde det ha varit grävling på pizzan och man hade gladeligen smaskat i sig. Jag har svårt att sätta ord på det om man inte gör det under tiden man dricker. Så här dagen efter så kan jag bara säga att med den ölen skulle man kunna servera precis vad som helst på julbordet och det hade ändå varit en njutning. Jag skulle säga en riktigt fruktig, klassisk klosterdubbel”.

Jag väljer att tolka det där med grävling mera bildligt och kan bara hålla med. Solstice d’hiver är grym!

Själva säger Brasseriet så här om sin American style Barley Wine:

This noble winter beer is brown in colour with flaming red highlights. Its taste is delicately sweet and liquor-like with a hint of burnt caramel coming from the malt and a prolonged boiling time. It is a very bitter beer with aromas of hops and alcohol, and flavours reminiscent of red fruit brought by the English-type yeast we use to ferment it. The aftertaste is accentuated by the wonderful flavour of hops. Solstice d’Hiver is brewed only once a year, and is then aged for 4 to 5 months before being sold. This aging process is necessary to achieve an ideal equilibrium between the sharp bitterness and the other flavours in the beer”.

Och lyssnar vi på entusiasterna på Beer Advocate så säger tex Cheesemoose från Jacksonville i Florida följande:

Dark brown, with yellow on the edges. Nice finger of white head, which dissipates slowly. No lacing what so ever.

Burnt caramel dominates, with a little twang from the hops. Strong alcohol aromas in the background (perhaps could of used some more aging…) Smells like a good scotch, if you ask me.

Strong burnt caramel on the tongue, but you get a better touch from the hops. Grassy hops, nice bitterness, with a good return of the malt. For the style, a lot of bitter hops, though it is well balanced against the strong caramel flavors from the malt. If you stretch it out, comes off as sugared grapefruit. Intriguing.

Little resiny, leaving a good bit of residual flavor. Mild carbonation that just slides down the gullet.

For near 10%, definitely one to enjoy for dessert. Great for the style”.

Allt som allt så har alltså Hans prickat helt rätt med sin grävlingpizza 😉 och vi klämmer i med en 4a på vår hemvävda entusiastskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Hans är glasklar på sin 4a medan jag nog lägger mig i underkant av den nivån… Man kan ju inte tycka likadant jämt 😉

/Hans K & Stefan S

~ av tourtrappist på 08 december 2010.

Ett svar to “Brasserie Dieu du Ciel, Solstice d’hiver – 4”

  1. […] Great Divide, Hibernation Ale – 3 Nøgne Ø, God Jul – 4 Mohawk, Blizzard Imperial Porter 2010 – 4 Brasserie Dieu du Ciel, Solstice d’hiver – 4 […]

Kommentera

 
