BrewDog, There Is No Santa Seasonal Stout – 3


Punkbryggeriet BrewDogs julöl är naturligtvis inte helt mainstream på något sätt. Det är istället fräckt, vasst och kryddigt. Men jag tycker inte att det är helt lyckat ändå.

There Is No Santa Seasonal Stout kallas på vissa håll på nätet för flytande pepparkakor och det är inte så dumt beskrivet. Men smaken är kanske ännu mer åt sushiingefärahållet och lite mindre sött. För mig blir det i alla fall lite för skarpt i smaken.

På etiketten kan man läsa följande poetiska copyutsvävning:

Hark! A limited edition seasonal stout brewed with cocoa nibs and ginger stems.

In the true spirit of Christmas ‘cheers’ we at BrewDog have taken it upon ourselves to create a Santa’s little helper for all those battling through the festive season.

Our crack team of elves, penguins and red nosed reindeer have been crafting, brewing and perfecting this warming winter stout as a reward for all those driven to the brink and back in the name of Noel.

Now all you have to do is don that customary yule tide sweater and find a roaring open fire to enjoy it by.

In fact this beer is so good, we specifically advise against sharing it with any chimney intruding, night time visitors.

Oh and just remember, this BrewDog’s not for life, it’s just for Christmas.”

Även om ölen inte är helt lyckad så är BrewDogs copy alltid på tå. Underbart!

Men hur ser det ut bland entusiasterna då? Håller de med mig om att ölen kunde varit djupare, fylligare, mustigare och rundare eller är det bara jag som i min amatörmässiga okunnighet inte förstår att uppskatta mästerverket helt och hållet? Vi kollar!

En snabb titt på Ratebeer och Beeradvocate säger att jag nog ändå tycker som de flesta andra. På de lite mer proffessionella betygsskalorna så släntrar There Is No Santa in på dryga 3an. (3.13 på Ratebeer och 3.75 på Beeradvocate).

På Beeradvocate fanns bara två recensioner och en av dem var Magnus Bark ifrån Linköping. Magnus skriver ölbloggen Ofiltrerat och jag föreslår helt enkelt att ni kollar vad han skriver där. Jag tycker han beskriver det förträffligt. Bland annat skriver han:

Smaken är – som väntat – mycket kryddig. Samtidigt är den väl balanserad och mogen: Ingenting sticker iväg. Kryddnejlikor, konserverad ingefära, muskotnöt, enbär. Malt-bakgrunden är (positivt) överraskande torr, närmast lätt. Kroppen är medellätt. Eftersmaken är lättare i kryddigheten, lite sötma kommer fram liksom en mycket försiktig ren beska. Kryddor och beska i slutet…

…En orgie i kryddor, men ändå en balanserad och sammanhållen öl. Jag tänker mig den lite som en lite lättare version av Nøgne Ø Underlig Jul, som hade ungefär samma kryddblandning men en alkoholhalt på 6,5%.”

Spännande tycker jag. Jag har ju en ”Underlig Jul” liggande i kylen och väntar.

Betyget för BrewDogs julstout stannar på en 3a på vår hemvävda entusiastskala 1-5 :

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är bra, men jag tycker att den är för skarp i kryddningen för att nå upp till riktigt god.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 22 december 2010.

3 svar to “BrewDog, There Is No Santa Seasonal Stout – 3”

  1. Det ska bli kul att se vad du tycker om Underlig Jul. 🙂

    Vad gäller den här håller jag fast vid att kryddningen – jämfört med många andra i samma skola – i alla fall höll ihop. Vissa andra är som om någon tagit en söt öl och skvätt i lite jul-essens.

  2. […] jul är riktigt bra tycker jag. Den har samma fylliga julkryddning som BrewDogs There is no santa men utan den där skarpa bismaken som jag tyckte att BrewDogs variant hade. Ska jag gnälla lite […]

  3. […] Ale, Ale, USA # Anchor Christmas Ale, Ale, USA # Ayinger Winter-Bock, Mörk lager, Tyskland # Brewdog There is no Santa, Ale, Storbritannien # Corsendonk Christmas Ale, Ale, Belgien # Flying Dog K-9 Cruiser Winter Ale, […]

Kommentera

 
