Dugges, Lager No1 – 3


Bland alla dessa mörka stouts, porter och olika typer av kryddade julöl var det faktiskt riktigt skönt och uppfriskande med en bra lager. Jag var nog inte heller riktigt beredd på att Dugges Lager No1 skulle bjuda på den smakrikedom som den gjorde utan fick mig en dos positiv överraskning samtidigt.

Nyss hemkommen från BA där vi ätit och druckit skulle vi bara avrunda kvällen med lite tjöt sonen och jag 😉 så jag korkade upp en flaska som jag tänkte skulle vara en lättviktare. Lager No1 är ingen tung öl, men kanske ändå inte en lättviktare i ordets alla bemärkelser.

Den bjuder på både en fyllig humlearom och en fin balans mellan beska och sötma. En aning fruktighet med dragning år mandarin tycker jag också att jag känner. Helt klart är att Dugges klarar av att göra även en fin lager. Inte bara Stouts och Imperial Stouts som de ju charmat mig med hittills (som med Idjit och 1/2 Idjit tex)

Själva beskriver Dugges sin Lager No1 så här på hemsidan:

Lager No.1 – Vårt lagerölsrecept numro ett är ett ljust lageröl med glada humletoner. Synnerligen uppfriskande. Dugges lageröl drickes med fördel till den goda maten, som aperitif, törstsläckare eller närhelst andan faller på. Premium Duggish Lager!

Rätt så torftigt och lite väl kortfattat tycker jag. Lager No1 förtjänar faktiskt en mer uttömmande beskrivning. Inte minst från upphovsmännen själva. Lite högre svansföring skulle jag gärna se 🙂

Entusiasterna på Beer Advocate och Ratebeer ger Lager No1 3,33 respektive 3,2 poäng i betyg vilket väl får anses som mer än godkänt.

Och om vi låter Sunnanek från Kalmar lägga ut texten så blir det så här:

The color is redish golden. The head is large and creamy white, stays for quite some time before it dissipates into medium lacings.

The smell is piney from the American floral hops, but also citric. Sweet bready malt. The floral hops from the smell are a bit more held back in the taste, but still present. The malt isn’t as sweet. Beside that, no surprises from the smell.

Medium body and carbonation. The liquid is rather smooth and creamy. Aftertaste lingers for some time, almost only bitter. It’s a nice beer that stands out from other Swedish lagers (macro-ones).”

Inga överord på något sätt alltså. Ett gott hantverk som lyfter sig över många andra svenska lager. Jag håller helt med.

Dugges Lager No1 får nöja sig med en 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Gott hantverk i all ära men det finns många öl som jag trots allt hellre smakar.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 24 januari 2011.

Kommentera

 
