Fuller’s, Past Masters XX Strong Ale – 3


Efter en vecka i fjällen, mera precist fantastiska Ramundberget, sjönk jag ner i min soffa och slog upp ett glas Past Masters XX Strong Ale från anrika Fuller’s i England.

Jag var rätt så trött efter 3 dagars skidåkning, 75 mil bilkörning på lördagen och nu ytterligare 46 på söndagen så varken jag eller smaklökarna var på helspänn, det ska medges… men ändå kan jag nog säga att XX var rätt så alldaglig.

Om jag någon gång tidigare sagt att balanserad beska och sötma är ett plus så gäller det inte här. Här är nog balansen snarare en black om foten. Här suddades all eventuell kaxig karaktär bort effektivt.

Men XX är inte dålig! Inte alls. Den har en ganska fyllig smak av mörk malt och lite kola. Den har en karaktär… Men jag tycker nog ändå att den tagit den brittiska återhållsamheten ett par steg för långt 😉

Själva är dock Fuller’s väldigt stolta över XX och skriver så här på sin webbplats:

”The first beer in the Past Masters series we have chosen to recreate is XX, a strong ale which is perfect for bottle conditioning. Brewed at 7.5% ABV, with the original recipe first used on September 2, 1891, it is dark, rich and full flavoured, with a distinctly warming character.

XX is deeply satisfying, and an unforgettable experience for those who love traditional English beer.”

Och dessutom har de spelat in en film där de berättar om hela sitt projekt med ”Past Masters”.

Nåväl, hur stolta de än är över sin historia så står jag för min känsla av att de inte skapat mer än en OK öl… (Och dessutom en rätt så nördig och brittiskt torr video 😉 … och jag menar har ni någonsin sett Mikkel Borg Bjergsø i en vit laboratorierock eller en skrikgul reflexskyddsväst? Nä, tänkte nog det… )

Vad andra entusiaster säger kan vi ju snabbt kolla upp på de sedvanliga ställena på nätet där Beer Advocate delar ut höga 4,09 i snittbetyg medan Ratebeer stannar på 3,27 som mera liknar min upplevelse. Sigmund från Stavanger, Norge lägger ut texten så här på BA:

”500 ml bottle conditioned, as Fuller’s Past Masters XX Strong Ale. This is the first beer in their Pasters Masters Heritage series. ABV is 7.5%. Clear amber colour, big to moderate head, slightly off-white. Moderate but nice aroma, notes of dark fruits and berries, also toffee. Fairly rich and slightly warming mouthfeel. The alcohol is not well hidden, but that doesn’t bother me much. Feels even stronger than it actually is, though. Rather sweet flavour, malts + dark fruits and berries again, distinct English hops in the finish and aftertaste. Well worth sampling.”

Enligt mig är han nog trots allt lite för överväldigande i sin beskrivning. Men testa själva, XX är som sagt inte på något sätt dålig 🙂

Fuller’s, Past Masters XX Strong Ale får en 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den stannar på en 3a för att den är bra men inte sticker ut på något sätt åt något håll. Man skulle nästan tro att den var svensk 😉 … ja, i alla fall är den väldigt lagom!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 14 mars 2011.

Kommentera

 
