Bryggeriet Djævlebryg, Eklipse Pale Ale – 3


Tredje ölen från den märklige dansken Bryggeriet Djævlebrygg blev Eklipse Pale Ale.

Efter Son of Nekron Porter och Gudelös Imperial Stout så förväntade jag mig en hel del. Även om Gudelös stannade på en trea här i TT-bloggen (pga en ngt skarp alkoholsmak) så var den full av smaksensationer som jag gillade skarpt.

Men Eklipse är en Pale Ale med mera modesta ambitioner. Den är fyllig och rund med en mörk sötma och friskhet som jag gillar men där finns också en lite fuktigt unken doft av gammalt hö som retar mig.

Eklipse är god! Men den saknar klarhet och skulle om jag fick bestämma stramas upp ngt. Och städa då gärna undan det fuktiga höet samtidigt 🙂

Djævlebryg själva beskriver Eklipse så här:

”Eklipse – en pale ale.
Eklipse er et let og forfriskende bryg, hvor vi har ladet malten træde i baggrunden for at give plads til både amerikansk og new zealandsk humle.
I folkemunde en pale ale – i djævlemunde en Satans god tørstslukker!”

Kanske är det den ljusskygga malten som är förklaringen till att jag saknar bettet i Eklipse?

På nätet säger entusiasterna på Beer Advocate (ja, det är faktiskt bara rarbring från Linköping som recenserat Eklipse där hittills :-/) att Eklipse är värd 4,22 medan 61 ölkännare på Ratebeer ger den 3,29. Där står jag på RBs sida. Jag låter Marsiblursi från Göteborg stå för den djupare beskrivningen som han lagt ut på RB:

”Pours hazy orange amber with an off-white head. The aroma is of woody, citric, light fruity/dry apricot, grass, subtle flowers and light buttery. Dry, bready and light toast-ish malt. Whisper of apples and sour berries. Mild nose. The flavour is light sweet to dry, medium bitter and light acidic. Tones of citrus/oranges, wood, crisp bread, flowers, mild resin and mild fruits. The mouthfeel is clean with near medium carbonation. Lingering, medium afterbitterness. Light to medium bodied.”

Ja, som ni ser så hittade Marsiblursi långt fler dofter och smaker än vad jag kunde finna i Eklipsen. Och det är ju det som är lite av det fina. Vi tycker väldigt olika och vi är olika tränade på att hitta och känna igen alla smaker. Men träning… 😉

Bryggeriet Djævlebryg, Eklipse Pale Ale får en 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är inte dum men jag tycker att den saknar det bett och den stramhet som jag gärna ser hos en Pale Ale.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 18 mars 2011.

4 svar to “Bryggeriet Djævlebryg, Eklipse Pale Ale – 3”

  1. Näpp vi tycker inte alls olika! Jag håller med dig blev lite av en besvikelse för mig, just det där fuktiga höet/blöt hund förväntade jag mig ikke. Ska ikväll premiera mina smaklökar med en D,O,R,I,S The destroyer ( Hoppin Frog ) samt någon av De Molen ölen från i Tisdags. Trevlig Helg // David

    • 🙂 Hahaha.. så bra. Nej jag menade att DU hittade fler smaker och dofter än jag och att VI/MAN (generellt) tycker väldigt olika. Bra att du förtydligar och kul att du är här och skriver. Hoppin Frog blir man såklart nyfiken på, de står högt i kurs hos mig 🙂
      /Stefan S

  2. […] Bryggeriet Djaevlebryg, Eklipse Pale Ale – 3 (Tour Trappist) […]

  3. […] jag första gången testade öl från Djævlebryg, tex Gudelös Imperial Stout, Eklipse Pale Ale eller OriginAle Darwinian IPA, har jag varit fascinerad över både ölen och attityden […]

Kommentera

 
