Brouwerij De Molen, Op & Top – 4


De Molen är ett av de bryggerier som fått en närmast mytomspunnen status för mig. Trots att det är holländskt! 😉

Därför kändes provsmakningen av Op & Top extra speciell, det ska erkännas. Och alldeles säkert är jag färgad av det när jag uppfylls av dofterna och smaken i glaset.

För det jag känner är en distinkt beska blandad med en frisk småsur och jästig fruktighet. Samtidigt finns en rund, fyllig sötma i botten utan att det tar över eller blir för mycket. Fin balans helt enkelt.

Om jag jämför med Brasserie De La Sennes Taras Boulba som jag nyss provat så är det framför allt klarheten som skiljer. Det hade kunnat bli ännu klarare, det tycker jag nog, men detta är med god marginal på rätt sida gränsen. Gott!

Som med så många andra av de numera erkända och duktiga bryggarna så började den här historien i ett hembryggeri. Den finns beskriven på De Molens hemsida:

Menno Olivier was the one to take the initiative to start Brouwerij de Molen. After 12 years of brewing experience he is very proud to present Molen beers to the costumer.

He started as a homebrewer in his own kitchen years ago. After one year of learning the trade with a Dutch brewer from Westmaas (NL) – who brews his beer in Belgium using a mash tun dating 1852 (!) – he started brewing as a profession. First at Brouwerij de Texelse followed by De Prael in Amsterdam. At that point ‘Oliviers Beeradvice’ was born.

He gave the garage next to his home a complete makeover and started Microbrewery de Salamander with tasting room. Also brew courses for small groups were held there. And all this next to his job as brewmaster at Stadsbrouwerij de Pelgrim in Rotterdam. His own company slowly grew bigger and bigger so the next step to Brouwerij de Molen was soon to follow.”

Här finns också en kort film om bryggeriet och en av pubarna (varning för tokholländsk märkligt dålig musik 😉 )

Nåja, förutom musiken så skulle jag mer än gärna besöka både puben och bryggeriet. Det är numera på TT’s önskelista till nästa Tour Trappist 🙂

Om vi ska kolla av med ölentusiasterna på nätet så säger 4 resencenter på Beer Advocate att Op & Top är värd 3,95 i snittbetyg medan 107 vänner på Ratebeer ger 3,36. Här tycker jag att man snålar lite men inser att jag såklart är påverkad av min färgade syn på De Molen. På RB uttrycker sig spkevin från Doetinchem i Holland så här:

”Bottle from De Molen. Like expected, another great IPA from this brewery. Dark orange/light brown pour with a huge white head. Head stays there for a long time. Great aroma with the typical IPA hints like grapefruit, hops and some lemon. Full body with a refreshing hoppy finish. Great, refreshing brew especially for the low ABV.”

Men för att få balans och lite motvikt så bjuder jag också på en sågning av Linnet från Umeå på RB:

”Aroma: fruity pineapple, but incredible weak. Appearance: hazy amber colour, big bubbly off-white head that makes me think of washing-up liquid. Flavour: And the taste is washing-up liquid diluted with water, drain pour. Mouthfeel: incredible watery. Total: My first from De Molen and what a disappointment, worst beer I’ve had this year.”

Tänk så olika smaken kan vara 🙂

Brouwerij De Molen, Op & Top får en 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

4an är inte glasklar men kommer dit pga en friskhet, fyllighet och en spännande jäst/fruktighet… Och min blinda fläck och mystiska förkärlek för De Molen 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 26 mars 2011.

Kommentera

 
