Hornbeer, Hophorn Dark IPA – 4


Hornbeer tillhör en av mina favoriter sedan jag drack deras Caribbean Rum Stout och Black Magic Woman Stout. Här har vi att göra med an annan mörk pärla som man själva klassar som en mörk IPA. Hophorn Dark IPA.

Det där med klassningar diskuteras av många bloggare och ibland kan det bli lite hårklyveri över diskussionerna. Men jag tycker nog ändå att det är viktigt att veta hur bryggaren har tänkt sig hur hans verk ska uppfattas.

Ratebeer håller nästan med Hornbeer om etiketten men säger Black IPA medan Beer Advocate slår till med American Black Ale. Jaja… 🙂

Själv njuter jag bara av alla smaker som finns i Hophorn och ler lite snett. Detta är en riktigt fin öl i min smak.

”Mer av allt” säger Hornbeer själva och jag håller med och noterar smaker av rostad, söt och fyllig malt, en härlig humlebeska, grädde, russin, givetvis mörk choklad, en aning rökt smak, kanske svarta vinbär och en härligt krämig känsla. Doften är lite klenare, som en svagare kopia av smakerna ungefär.

På flaskans etikett kan man läsa:

”A dark IPA with more of everything
With this Hophorn, we try to combine the best from more beerstyles. The hop bitterness and aroma from the IPA’s, the fillness from the malty types and notes from roasted barley like you know it from porters and stouts. The color is like walnut brown – deep and dark. The bitterness is 135 IBU’s, and we have dry hopped with a lot of hops – 4 different types. The sweetness is from 5 different malts, taste of caramel from crystalmalt and notes from the chocolate malt. Hophorn is very tasteful and we recommend tulipglass – it’s the way the beer should be served with it’s beige foam. Hophorn is perfect to cheese. The creamy cheeses, the oldest blue cheeses and the goatcheese. Try it to spicy food, but don’t forget to drink water. Then it all tastes much better. The temperature should be around 12-14 degrees. The beer is unfiltered so there will be some sediment in the bottle. 9,3 % ABV.”

Inte illa 🙂 Och perfekt till krämiga ostar 🙂 Det är jag övertygad om 🙂 Ahhh jag gillar verkligen den här mörka IPAn!

Låt oss också kolla in vad övriga nätentusiaster säger om Hophorn så att ni inte helt utelämnas till min eufori :-). Beer Advocate är på min linje med ett snittbetyg på 4,12 medan Ratebeer dippar till 3,67. Lågt om ni frågar mig! Men hör här vad Pinball från Köpenhamn skriver på RB:

”Dark clody brown, large light brown smooth head. Looks very good. super nice sweet and fresh flowery aroma, hoppy notes, not bitter, but dry, flowery, some citrus and pine, good balance, good sweet malty base that never gets in the way of the hops, but is a canvas to paint hoppy notes on. A hoppy aroma this good is usually only found in american microbrwes. flavor is sweet malty, flowey bitterhoppy syruppy note that reminds me of licorice, notes of caramel and choclate add complexity, but the base flavor is sort of like an IPA, only a bit darker and with some roasted notes. Perhaps the beer is very slighly too sweet for my taste, but it is very tasty and i will miss it when the bottle is soon empty.”

Tyvärr är jag själv snart i samma läge med en tom flaska 🙂

Hornbeer, Hophorn Dark IPA får en klar och stark 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Klar och stark för att den bjuder så generöst och vänligt på det bästa från flera världar; IPA, Porter och Stout. Jag gillar’t 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 28 mars 2011.

Ett svar to “Hornbeer, Hophorn Dark IPA – 4”

  1. […] övertygat på mig. Allra mest kanske med sin underbara Caribbean Rumsstout men också med finfina Hophorn Black IPA, den fylliga Black Magic Woman Stout och den vassa Imperial […]

Kommentera

 
