Ölprovning på Systembolaget – 3


Bokat sedan tre månader tillbaka var förväntningarna på topp inför kvällens ölprovning på mitt lokala Systembolag.

Min första ölprovning i utbildningssyfte och kanske ett första steg in i en värld av mera kunskap om de ädla dropparna 🙂

Dessutom slumpade det sig så att Calle gett Leif precis samma ölprovning i julklapp så som grädden på moset blev det en mindre familjesammankomst också 🙂 Inte illa!

7 öl stod uppradade framför var och en av oss och gosade till sig medan vi fick både historia, bryggeriprocesskunskap och en baslektion i olika öltyper oss till livs. Snyggt, kort och kärnfullt presenterat av en entusiastisk personal.

Inget överdrivet nördprat men kanske inte heller de där spetskunskaperna som jag nog hade förväntat mig.

Malt, humle, jäst och vatten. I vissa fall med diverse kryddor. Jo, så långt hade vi redan kollen. Mältning, kölning, mäskning, vörtkokning, jäsning och efterbehandling. Överjäsning och underjäsning. Grunderna i bryggerikonsten gicks igenom utan några utsvävningar men ändå redigt och rejält. Det är ju ändå statens vin & spritmonopol vi talar om här 🙂

Olika öltyper från England; Bitter Ale, IPA, Brown Ale och Barley Wine. Scottish Ale, Tysk Altbier och Kölsch. Belgiska överjästa öl, klosteröl och Trappistöl. Porter och Stout. Olika veteöl; Weizenbier, Berliner Weisse och Belgisk Witbier. Ljusa lager och mörka lager. Dubbelbock, Eisbock och Schwartzbier. Allt gicks igenom raskt och utan krusiduller. Jag hade gärna fått mer tid och mer detaljer trots allt.

Men en bra baskurs var det 🙂

Sedan var det dags för provningen som idag bjöd på ett bra urval av mestadels riktigt fina representanter för respektive öltyp.

Det blev Weihenstephaners Hefe Weissbier, Budvars Budejovicky, Zeunerts Höga Kusten (ingen favorit kan jag avslöja), King Goblin Ale, Westmalle Dubbel Trappist, Nils Oskars finfina Hop Yard IPA och sist men absolut inte minst Anchors Porter.

Allt som allt 7 väsensskilda öl som gav både näsa och gom en resa åt vitt skilda håll som gav perspektiv och insikter i nyanser på ett utomordentligt sätt.

Jag kan helt klart rekommendera Bolagets ölprovning som ett bra startskott på vidare ölprovaräventyr. Så blir det i alla fall för mig. Men nu är jag otroligt sugen på att lära mig mer 🙂

Om du är nyfiken så titta på Systembolagets hemsida vilka butiker som håller provningar. Lycka till!

/Stefan S

~ av tourtrappist på 26 april 2011.

Ett svar to “Ölprovning på Systembolaget – 3”

  1. […] från ölprovningen på Systembolaget i april i år minns jag att alla inte uppskattade Hop Yard. När det var dags att blindprova IPAn frågade […]

Kommentera

 
