Mohawk, Black IPA Easter Edition – 3


Mohawk håller stilen igen. Den här gången med en svart sträv, frisk, besk IPA med torra, brända toner någonstans mellan mörk choklad och ett uns kaffe.

Om jag tar hjälp av Systembolagets beskrivning borde jag också hitta inslag av soja, lakrits, torkad frukt och hasselnötter.

Jo, med smakhjälp från bolaget köper jag även soja och lakrits 🙂

För att jag skulle jubla ännu mer skulle jag gärna se lite mer djup och fyllighet. Det som jag ofta tycker brukar rymmas bakom smakbeskrivningen ”torkad frukt”. Men som sagt. Den svarta IPAn är finfin helt enkelt!

Wicked Wine beskriver öltypen Black IPA på sin webbplats på följande sätt:

”De senaste åren har en ny ölstil dykt upp i USA. Den kallas Black IPA för att den smakar och doftar som en India Pale Ale, men den är mörkt rödbrun till svart i färgen. Ibland kallas den även Cascadian Dark Ale, för att framhäva anknytningen till nordvästra USA, vid Kaskadbergen, där mycket av den amerikanska humlen odlas.”

Entusiasterna på nätet är lite oense om den svarta IPAn och ger den spretiga betyg. Beer Advocate tar i med 4,05 i snitt medan Ratebeer ger klart lägre 2,85. På BA är det hittills bara två recensioner varav den ena lika väl kan läsas på bloggen Ofiltrerat. Därför tar jag med en beskrivning från RB från svenska TheJestersBeer här:

”500ml bottle. Pours a dark, reddish brown, with a quite thick light brown head. The aroma is more roasted malts and burnt notes than IPA hops – chocolate, faint smoke, coffee – but also a good dose of spicy hops. Spruce, citrus peel, cloves, strawberries (!), tobacco. Quite sweet, full bodied, high bitterness, thick and sticky, fairly low CO2. Malty, spicy, yeasty taste, the roasted/burnt notes – chocolate, coffee, smoke – are still prevalent, and accompanied by spicy hops, grapefruit peel, nutmeg, cloves. The finish is long, spicy, sweet and bitter, the alcohol is pretty well disguised. Pretty good take on a fairly new style, that still needs a proper definition (I guess?). Interesting beer, I’m just not sure what to do with it.”

Mohawk, Black IPA Easter Edition får en rejäl 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Här finns onekligen grund för mer men jag tycker ändå att Mohawken inte når hela vägen in i kaklet. Kanske lagring skulle göra susen? (Ett ännu outforskat kapitel för mig)

/Stefan S

~ av tourtrappist på 30 april 2011.

Kommentera

 
