Hantverksbryggeriet Västerås, Bödeln India Pale Ale – 3


Jag har smakat Hantverksbryggeriets Imperial Stout Kosacken för ett drygt år sedan på BAs pumpar och gillat det. Men det här är första flaskan jag hämtar direkt ur min egen kyl.

Saxat från deras hemsida beskriver de sig själva som ett litet bryggeri där man brygger öl enligt traditionella metoder på ett hantverksmässigt sätt. Man producerar smakrikt färsköl, vilket innebär att ölet både är ofiltrerat och opastöriserat. Och ölen bryggs naturligtvis av ölälskare – för ölälskare!

Underbart! För mig alltså 😉

Bödeln menar jag är helt klart vassare och beskare men har inte samma fyllighet som jag minns att Kosacken hade. OK, OK det går inte att jämföra en Stout och en IPA på det viset kanske men det är ändå så jag upplever det 🙂

Humlebeska alltså och en mycket blommig doft och smak. Doften är också en liten aning rökig. Känslan är len men tyvärr en aning tunn.

Själva säger Hantversbryggeriet följande om Bödeln:

”Det krävs ett rejält mod för att våga njuta av den här mycket fruktiga och extremt beska alen. Denna kopparfärgade ale har en stor, blommig humledoft och en krispig smak med en avslutande låååååång efterbeska. Vann guldmedalj på Stockholm Beer & Whisky festival 2009.”

Stämmer ju väl med det jag känner men man nämner inte ett ord om att den är lite tunn 😉

På nätet ger våra vänner på Beer Advocate Bödeln 4,31 i snittbetyg medan Ratebeer stannar på 3,23. Jag låter Pinball från Köpenhamn på RB beskriva Bödeln med sina egna ord:

”bottle from bunker beer. pours a clear orange, small bubbly head. very nice flowery and slightly bitterhoppy aroma. this thing is very hopped!. I also get some sweet malts and what i believe is yeast in the aroma. Aroma reminds me of southern tier beers. Flavor is flowery hoppy, mouldy, caramelly, Does not end as bitter as most other IPA’s of its kind. carbonation seems to be real low.”

En beskrivning jag ställer upp på!

Hantverksbryggeriets Bödeln India Pale Ale får en klar 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Klar framför allt pga sin friska och tydliga humlebeska och blommiga doft.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 08 maj 2011.

Kommentera

 
