Mikkeller, Koppi Coffee IPA – 4


Där, på andra hyllan nerifrån i kylen på Bishops Arms i Norrköping stod den då till sist. Den hett efterlängtade Koppi Coffee IPAn från Mikkeller.

Sedan jag skrev om att Mikkeller skulle brygga husöl åt världens bästa restaurang, Noma i Köpenhamn, och fick ett inslag från dansk TV lite om bakfoten, har jag letat och väntat på att få smaka på kaffe IPAn. Det låter ju lätt säreget, men Mikkeller brukar alltid ha mer än väl koll på vad han vill och vad han gör. Det här är inget undantag 🙂

Det är i grunden en frisk och fyllig, blommigt besk IPA som har fått en klar och rund kaffesmak på toppen av Etiopiskt kaffe från Koppi kaffe & rosteri i Helsingborg. Närmare bestämt ekologiskt odlade Guji Natural.

Udda, vasst, spännande och riktigt gott.

Som alltid med den här typen av experiment från Mikkeller så kan jag inte bli helt klar över vad det är som gör mig mest fascinerad. Smaken, experimentet i sig eller Mikkeller själv?

För det är helt klart så att utan att veta storyn bakom och utan att känna till Mikkeller så blir upplevelsen helt säkert en annan. Bättre? Sämre? Ja, det vet jag ju inte. Men jag är så gott som säker på att allt det där lyfter min upplevelse minst ett snäpp på betygsskalan.

Rätt eller fel? Tja, på det hela taget så spelar väl det ingen roll! Allt ingår i samma upplevelse. Liksom att den är bryggd på de Proef bryggeriet i Lochristi i Belgien.

Mikkeller själva beskriver dilemmat (?) att välja mellan kaffe och IPA så här på sin webbplats:

Eller i text;

On January 6th Mikkeller releases no less than an entirely new type of beer: The Coffee IPA. This beer is made as collaboration between Mikkeller and the Swedish coffee geeks Koppi.
Lightly toasted Ethiopian coffee and American hops have made this beer something beyond the ordinary. Do not miss this refreshing new beer which is also the first beer from Mikkeller in 2011.

Hur som helst – nu har jag hittat Koppi även på Systemet men då med en annan kaffeböna; Odoo Shakiso 🙂 Alltså en annan böna, men även den ekologiskt odlad i Etiopien… Någon kaffeexpert är jag inte så jag funderar inte mer över det 😉

Entusiasterna på nätet har också hittat Koppi och Beer Advocate ger den 3,66 i snitt och Ratebeer 3,63. I princip identiskt alltså, men inte i topp på något sätt. Jag låter drizzam från Stevens Point, Wisconsin på BA beskriva Koppi med sina ord:

”Pours with a cloudy amber body, topped by a ridiculous three finger offwhite head. It was a pretty aggressive pour, but the head sported excellent retention and left a nice veil of lacing down the inside of my tulip glass. My pour was just perfect, as a block of head jutted over the lip of my tulip glass, straight up but not losing any beer down the outside of the glass. I love that!

The brew carries the beautiful aroma of a fine IPA…grapefruit and pineapple. I smell no coffee whatsoever in the nose.

Tastes like a fine IPA as well. Those same citric hop notes that I smelled are present, but the coffee is surprisingly lacking. The hops are balanced nicely with a sweet malty character. This is a medium bodied brew that has a sort of drying character to it…maybe the coffee adds that since it doesn’t seem to add a bold coffee flavor like I expected. Actually, as it warms the coffee appears just the slightest…a very mild accent to the hops.

This is really a solid brew, and not at all what I expected from a coffee IPA. It’s a great IPA, just don’t expect alot from the java. As it warmed it added a nice accent, but was far from the main player. I would certainly recommend this to my beer loving friends!”

Att det inte skulle dofta eller smaka kaffe får stå för drizzam, jag tycker allt att jag känner det tydligt om än i bakgrunden.

Mikkeller, Koppi Coffee IPA får en 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Ja, jag medger att det är mycket på grund av spänningen och experimentet i sig. Det är det ingen idé att dölja. Men det är också en säregen och häftig ölupplevelse.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 14 maj 2011.

Kommentera

 
