Great Divide Brewing Co, Espresso Oak Aged Yeti Imperial Stout- 4


Sååå bra den är! Great Divides Espresso Oak Aged Yeti Imperial Stout 🙂

Jag fick ett SMS från Hans härom dagen där han skrev att han var på väg hem med ett par Espresso Yetis. Jag förstod då att jag var tvungen att ta en sväng även om mitt Systembolag på Hansacompagniet. Jodå, de fanns även där! Givetvis tog jag med en hem.

Förväntningarna var dock rätt så blandade. Great Divide brukar leverera och Yeti är alltid bra. Oak aged Yeti satt som en smäck senast men det fanns också ett litet minus i bakhuvudet – Chocolate Oak Aged Yeti… den var inte alls lika vass. Så hur skulle Espresson klara sig?

Redan när kapsylen pyste av flaskan förstod jag att den skulle vara bra! Doften är mörk choklad med spets! Romdränkta mörka bär och en härlig sträv beska kompletterar i smaken. Men Espresso? Det år inte lika självklart att det finns där.

Men det spelar inte så stor roll. Espresso Yetin är finfin 🙂

Själva säger Great Divide följande om Espresso Yetin:

”ESPRESSO OAK AGED YETI is a new addition to the Yeti clan. A generous infusion of espresso adds yet another layer of complexity to this beer, combining with the vanilla oak character, intense roasty maltiness and bold hop profile to create a whole new breed of mythical creature. It’s official: You can now have Yeti with breakfast.”

Nja, frukost vet jag inte 🙂 Men OK, jag förstår vinken!

Entusiasterna på nätet gillar den också. Beer Advocate ger 4,19 i snittbetyg medan Ratebeer landar på nära nog lika höga 4,1. johnnnniee (414) från Bedford, New Hampshire, USA skriver mera utförligt på RB:

”I was introduced to this one at EBF and was blown away, so when I saw this in a bottle I had to buy some. Pours a solid black with a creamy tan head that doesn’t persist for very long, but leaves lots of lace on the way down. Smells of citrus hops, coffee, vanilla, oak, roasted grains. Taste is much like the smell. Citrus hops followed by a touch of alcohol, some roasted coffee and slight chocolate, oak and vanilla followed by a lingering roast hop and alcohol finish. There’s a lot going on here and its all tasty. Carbonation is low to medium, mouthfeel is oily/creamy, body is thick like tar. Great Imperial stout! The coffee is there, but its subtle enough to not be in your face like some other coffee brews. I wish it were a little cheaper so I could afford to drink it more, but at 11.99 a bomber I may not enjoy this one regularly.”

Jo, det är precis sådär. Jag håller med på allt om både doft, smak och pris 🙂

Great Divides Espresso Oak Aged Yeti får en mycket stark 4a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Den är allt som Yetin är med turbon påkopplad. Kanske inte lika väl avvägd som den vanliga ekfatslagrade Yetin men med en härlig skärpa och fyllighet.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 26 maj 2011.

4 svar to “Great Divide Brewing Co, Espresso Oak Aged Yeti Imperial Stout- 4”

  1. Grymt! Nu blev jag sugen att öppna en själv. Körde en Oak vs Chocolate förra veckan, och jag kan bara hålla med där.. chokladen var inte alls i samma klass.

  2. […] Divide Brewing Co håller så gott som alltid stilen och alla Yeti-varianterna jag har testat har alltid bidragit med ytterligare en nyans till en redan ruggigt bra […]

  3. […] genom sin kvalitet, sin popularitet och genom sina många varianter. Yeti “classic”, Espresso Oak Aged Yeti eller Belgian Style […]

Kommentera

 
