Sällskapet Maltes Öltipsrunda, Malmö 11 juni 2011


Förra året, 2010, njöt jag i fulla drag av både sommarvädret och Maltes välordnade och synnerligen välsorterade öltipsrunda och jag har sedan dess sett fram mot dagens runda med välbehag.

Av vädret att döma och listan på deltagande pubar så skulle det bli samma goa känsla även i år 🙂

Operabaren eller Pickwick var inte med i år men ersattes på bästa sätt av Far i Hatten och senaste Bishops Arms på Gustav.

Jag tyckte också att testölen i år var genomgående finingar men såklart stundtals helt omöjliga att pricka in med 100%! – eller ja, ens med 50% 😉 Det var helt enkelt oerhört svårt – fast gott – och även om jag tränat hårt så gällde det att både vara skärpt och att ha lite tur…

Upplägget var alltså detsamma som för Ötipsrundan 2010, det gällde att välja rätt bland de tre förslag till öl som fanns på tipskupongen för varje utskänkningsställe, och jag började med att hämta ut mitt frågeformulär och min karta i Folkets Park – dvs på Far i Hatten. Därifrån låter jag mina Tweets från respektive vattenhål guida er genom hela tipspromenaden.

Årets öltipspromenad m Sällskapet Malte har startat! Börjar på Far i hatten i Folkets park med att välja mellan 3 välhumlade

Far i hattens alternativ: First Frontier IPA, Mikkeller single hop series Simcoe eller Sierra Nevadas Pale Ale. Jag vågar nog välja bort SN

Nu på Nya Tröls och försöker skilja ut en bock! Samuel Adams double bock, Torshällas d:o eller Wisbys Bocken i paradiset? Tufft!

På besök stoltserar med en EGEN Mikkeller På Besök Pale Ale!!! Är det den eller M’s American Dream eller Sierra Nevada Pale Ale? Eget va!?

Metro bjuder antingen på Fallen Angel Bitter, Jämtlands Pilgrim eller Postiljon SPA…. Jag lutar åt bittern 🙂

Nöten att knäcka på Tempo: Ocean Gamledal Ale, Sigtuna Red Ale eller Ölvisholt Mori? Grymt svårt – men riktigt gott 🙂

Brogatan serverar antingen Dugges Avenyn Pale Ale, Jämtlands Pilgrim eller Sigtuna South Pacific Pale Ale. Ska jag tro på Söderhavet? Mmm…

Bullens tipsnöt består av Old Tom, Wadworth Bishops Triple eller Ölvisholt Mori. Jag satsar Isländskt! Utan skyddsnät 🙂

Tre IPA att skilja åt på BA på Gustav: Rubicon, Southern Tier eller S:t Eriks? Svensken har väl inte så mycket skum? Eller… :-/

Är nu framme vid Green Lion Inn och ska hitta rätt mellan Fullers ESB, Wells Bombardier och Ängöls Ljuva Livets ÄSB. 🙂 ÄSB – fint 🙂

BA på Savoy kör kolsvart även i år! Antingen Kosacken Imperial Stout, Nögne Ös d:o eller Sotholmen Extra Stout. Kan det vara liiite svårare?

Sista stoppet! Paddys 3 tänkbara är alla från Wisby: Bocken i paradiset, Sleepy Bulldog Pale Ale eller Sitting Bulldog Pale Ale.. Tja – IPA?

Ja, det var det hela – Lätt som en plätt!

Nej, såklart inte… Precis som förra året så var det en övermäktig uppgift att reda ut alla rätta svar – eller ens i närheten av alla. Förra året vill jag minnas att jag stoltserade med två hela rätt 🙂 TVÅ …

Så i år kan jag gå med lite mera sträckt rygg och hållning efter att ha dubblerat poängskörden. Jodå, ni räknar rätt … hela fyra rätt i år. Träning ger färdighet!

För er som är nyfikna på både de rätta resultaten o sällskapet Malte så rekommenderar jag deras hemsida eller varför inte deras Facebooksida.

Sedan tycker jag att vi alla ses på nästa års öltipspromenad. Det är bara att träna rejält ett år till 😉

Stort tack för i år och Högt skum! … som de säger i Malte 🙂

/Stefan S

~ av tourtrappist på 19 juni 2011.

3 svar to “Sällskapet Maltes Öltipsrunda, Malmö 11 juni 2011”

  1. Ja, visst har det blivit en av årets höjdpunkter. Alltid lika kul och alltid lika svårt, jag hade i år fyra rätt. Tre var jag säkra på för jag hade druckit dem ett par dagar innan tipsrundan, men den fjärde var en gissning. Och jag missade min favorit ESB…

    • 🙂 Ja, jag håller med. Att missa sin favorit låter tufft – men i det virrvarr av goda öl, dofter och smaker som bedövar och lägger smaklökarna i välhumlade dimbankar så är det till sist närmast omöjligt att träffa rätt. Men som sagt, vansinnigt trevligt är det 🙂

  2. […] om man inte räknar Sällskapet Maltes finfina öltipspromenader som en slags små festivaler i […]

Kommentera

 
