Evil Twin Brewing, Soft Dookie Stout – 3


Semestern har tagit över bloggen och jag måste erkänna att jag inte haft några tankar på att skriva om de italienska ”Pripps Blå varianterna” Birra Moretti eller Birra Messina (jo, vi var på Sicilien 🙂 )

Men det gäller att ta seden dit man kommer och ska sanningen fram så fungerar de faktiskt alldeles utmärkt i rätt omgivning. Dvs gassande sol, en salt medelhavsstrand eller tillsammans med en bra bok vid en lyxig pool.

Där – där sitter de annars så blaskiga förvånansvärt bra! Men jag låter dem stanna där 😉

Men åter till ”snobbölen” som mina grabbar lite med glimten i ögat brukar kalla dem för att provocera lite.

En för mig ny dansk bryggare dök upp i Systembolagets hylla vid senaste besöket – Evil Twin Brewing!

Och de hade den goda smaken att brygga stouts dessutom 🙂 Evil Twin Soft Dookie!

Stouten är bryggd på Amager Bryghus vilket ju dessutom höjer förväntningarna på innehållet till mer än respektabla höjder.

När jag surfar in på Evil Twin Brewings Facebooksida blir jag ytterligare lite nyfiken när jag ser att mejladressen till den elaka tvillingen är bjergsoe@hotmail.com! Ringer det inte en liten klocka?

Jag kommer i alla fall osökt (!) att tänka på Mikkel ”Mikkeller” Borg Bjergsø. Finns det ngn koppling tro?

Facebooksidans skapare är Jeppe Jarnit-Bjergsø hur som helst. Infojakten går vidre därifrån och jag hittar ett inlägg på beerticker.dk som löser gåtan åt mig. Killarna är bröder, tom tvillingbröder. The evil twin! Snyggt och elegant 🙂

Tillbaka till Dookien så skulle jag beskriva den som torr, chokladig, nötig, kanske lite åt nougat och vanilj, bitter, ganska kort i eftersmaken, mjuk men inte så där fett len eller krämig som en del Imperial Stouts (kolla tex Black Albert). Sammanfattningsvis – riktigt bra!

Systembolaget beskriver Soft Dookie så här:

”Komplex, maltig smak med tydlig beska och viss sötma, inslag av lakrits, vanilj, soja, pumpernickel, kaffe och mörk choklad.” Man föreslår att den ska ”serveras vid cirka 12-14°C till rätter av mörkt kött, eller till smakrika rätter med svamp, eller till chokladtårta.”

Måste testa en stout till chokladtårta snart. Det låter onekligen riktigt lockande 🙂

Nåväl, våra entusiastvänner på nätet gillar också den här brygden. Beer Advocate ger den 4,02 i snittbetyg och Ratebeer nästan lika höga 3,84. På BA kan vi läsa hur gford217 från Atlanta, Georgia beskriver stouten:

”Pours deep chocolate brown out of the bottle and settles in completely black in the glass with a decent tan head that leaves great lacing on the way down to a thin cap.

Aroma is really sweet, malted milk balls soaked in vanilla is best way to describe it. There are roasted chocolate malts but the vanilla is really dominant. There is also a light coffee presence and it’s a great nose overall.

Taste is a little more bitter than the aroma with roasted espresso and bakers chocolate. There is some sweetness with plenty of vanilla but the sweetness is definitely less prevalent than in the aroma. The finish is bittersweet and roasty.

The mouthfeel is excellent – super smooth with moderate body and soft carbonation. Velvety and dessert-like feel.

This is my first Evil Twin beer and I’m impressed. The feel is fantastic and it drinks far below it’s 10+% abv. Solid. Looking forward to more from this brewer.”

Precis så känner jag också. Första flaskan lovar gott. Mycket gott!

Evil Twin Brewings, Soft Dookie Stout får en stensäker och stark 3a med darr på ribban på den högre höjden på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Kanske kunde jag klämt dit en 4a direkt men här ibland mina favoriter, stoutsen, trängs verkligen godsakerna. SD är riktigt bra, inte tu tal om saken och jag tar mer än gärna ytterligare en inom kort. Men jag håller ändå på en 3a 😉

/Stefan S

~ av tourtrappist på 16 juli 2011.

Ett svar to “Evil Twin Brewing, Soft Dookie Stout – 3”

  1. […] Evil Twin Brewing, Soft Dookie Stout – 3 (Tour Trappist) […]

Kommentera

 
