Epic Brewing Company, Thornbridge Stout – 3


Ytterligare en flaska från Epic Brewing Company hamnade i inköpskorgen härom veckan.

Det var deras Thornbridge Stout, Vintage Ale, som slank ner eftersom jag gillade deras Mayhem Ale och Armageddon IPA. En stout (eller vintage Ale?) från samma bryggeri tänkte jag skulle hålla samma goda klass.

Och ja… och nej…

SVA är både rökig och mörk men också stram, lite torr, aningen vass och lite tunn :-(. God men utan pricken över i.

Påverkad av deras etikettext ”Don’t be afraid of the dark” hade jag hoppats på lite mer tyngd och mörka aromer. Precis sådär som jag gillar mina stouts.

På baksidesetiketten kan man läsa:

”A pair of Kiwis brewing renowned ales on opposite sides of the planet put their heads together to produce New Zealand’s first international collaborative brew. In February 2010, Luke Nicholas from Epic Brewing Company (NZ) and Kelly Ryan from Thornbridge Brewery (Eng) created a silky, decadent yet hoppy stout. Their synergistic brew, Epic Thornbridge Stout, is a drinkable testament to the power of collaboration. Kelly has helped draw out Epic’s dark side which may just usher in a new epoch for brewing in this country.”

En bra story och kanske är också ”yet hoppy” ledtråden som förklarar varför den inte placerar sig på min topplista. Kanske är det där som stramheten, beskan och den lite tunna vätskan hade kunnat anas. Men samtidigt kanske inte…

Killarna på Epic och Thornton bryggerierna berättar vidare på sin hemsida:

Snyggt!

Nätrecensenterna på Beer Advocate säger 3,86 i snittbetyg och Ratebeer stannar på 3,28. OK betyg men inte i topp alltså. BAs lacqueredmouse från Sydney, Australia skriver vad han tycker:

”Pours a murky, quite opaque dark brown colour with sudsy lacing. Dark yellow-brown head which is fine but filmy. Nice.

Dark, roasted and slightly toasty grains on the nose. Round and relatively well nuanced, if a little light for a stout. Odd fresh apple skin characters come through. It’s tasty, but I feel oddly hopped.

Dark characters come through again on the palate, but again the hops make themselves felt, adding a vegetative bitterness on the back. Mouth is a little mealy with oatmeal, feel is a little thin.

Nice, easy drinking stout, with some frivolous characters thrown in for interest. I’ve had better stouts, but this is a good bet. Nicely done.”

En viss tveksamhet tycker jag mig skönja…

Epic Brewing Company, Thornton Stout får en lite haltande och styltig 3a på TT’s amatörpoängskala 1-5:

1: Odrickbart! Avstå!
2: Funkar till nöds. OK.
3: Bra.
4: Riktigt gott!
5: Himmelskt!

Så får det bli för att den inte nådde upp till min förväntan och att den var lite tunn för min smak.

/Stefan S

~ av tourtrappist på 06 augusti 2011.

Kommentera

 
